Ordynacja podatkowa
846 artykułów z powiązanym orzecznictwem
Czytaj cały aktArt. 1[Zakres przedmiotowy] Ustawa normuje:
1) zobowiązania podatkowe;
2) informacje podatkowe;
3) postępowanie podatkowe, konArt. 1a[Obowiązek wynikający z rozporządzenia 2016/679]
§ 1. Ustawa normuje również sposób wykonywania przez organy podatkowe oArt. 2[Uszczegółowienie zakresu przedmiotowego]
§ 1. Przepisy ustawy stosuje się do:
1) podatków, opłat oraz niepodatkowych naArt. 2a[Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatnika] Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkoweArt. 3[Definicje ogólne] Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) ustawach podatkowych - rozumie się przez to ustawy dotyczące podatkArt. 3a[Deklaracja w formie elektronicznej]
§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, deklaracje mogą być składane za Art. 3b[Forma i treść deklaracji]
§ 1. Deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać:
1) daArt. 3c(uchylony)Art. 3d[Elektroniczne składanie deklaracji] Składanie deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej wójtowi, burmistrArt. 3e(uchylony)Art. 3f(uchylony)Art. 4[Obowiązek podatkowy] Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusoweArt. 5[Zobowiązanie podatkowe] Zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłArt. 6[Podatek] Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Art. 7[Podatnik]
§ 1. Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, Art. 7a[Prawa i obowiązki zarządcy sukcesyjnego]
§ 1. Prawa i obowiązki podatnika oraz płatnika będącego przedsiębiorstwem w spArt. 8[Płatnik] Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązArt. 9[Inkasent] Inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiąArt. 10[Zryczałtowana forma opodatkowania]
§ 1. Wprowadzenie zryczałtowanej formy opodatkowania nie pozbawia podatnika możliwośArt. 11[Rok podatkowy] Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.Art. 12[Terminy]
§ 1. Jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzArt. 13[Organy podatkowe]
§ 1. Organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, jest:
1) naczelnik urzędu skarbowego, naczeArt. 13a[Rozszerzenie uprawnień podatkowych na inne organy] Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, nadać uprawnienia orgaArt. 14[Uprawnienia ministra]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej sprawuje ogólny nadzór w sprawach podatkowych.
§ 2. W Art. 14a[Pisemna interpretacja]
§ 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania Art. 14b[Interpretacja indywidualna]
§ 1. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego inArt. 14c[Treść interpretacji podatkowej indywidualnej, wskazania, pouczenie]
§ 1. Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpującArt. 14d[Interpretacja podatkowa indywidualna, termin wydania]
§ 1. Interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydajArt. 14e[Interpretacja, zmiana, uchylenie, stwierdzenie wygaśnięcia]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu:
1Art. 14f[Opłata od wniosku]
§ 1. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wArt. 14g[Braki formalne]
§ 1. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej niespełniający wymogów określonych w art. 14b § 3 luArt. 14h[Odpowiednie stosowanie] W sprawach dotyczących interpretacji indywidualnej stosuje się odpowiednio przepisy art. 120, aArt. 14i[Publikacja interpretacji]
§ 1. Interpretacje ogólne są publikowane, bez zbędnej zwłoki, w Dzienniku Urzędowym Ministra Art. 14j[Podmioty wydające interpretacje indywidualne]
§ 1. Stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wóArt. 14k[Skutki zastosowania się do interpretacji]
§ 1. Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierArt. 14l[Skutki podatkowe] W przypadku gdy skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przeArt. 14m[Zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku]
§ 1. Zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona, którArt. 14n[Odpowiednie stosowanie]
§ 1. Przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku:
1) zastosowania się przeArt. 14o[Postępowanie w razie niewydania interpretacji]
§ 1. W razie niewydania interpretacji indywidualnej w terminie określonyArt. 14p[Odpowiednie stosowanie] Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do należności płatników lub inkasentów, Art. 14r[Wniosek wspólny]
§ 1. Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej może wystąpić dwóch lub więcej zainteresowanychArt. 14s[Wniosek o wydanie interpretacji w związku z udzielanym zamówieniem publicznym]
§ 1. Z wnioskiem o wydanie interpretacjiArt. 14t[Opinia, interpretacja przepisów]
§ 1. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje interArt. 14u[Wniosek]
§ 1. Wniosek o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego może dotyczyć:
1) czynności planowanych lub
2) czyArt. 14v[Zażalenie]
§ 1. Wniosek o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego niespełniający wymogów określonych w art. 14u § Art. 14w[Ważność opinii] Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego oraz jej zmiana są ważne przez 5 lat od dnia ich wydania.Art. 14x[Treść opinii]
§ 1. Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego zawiera opis czynności przedstawionych we wniosku oraz Art. 14y[Wniosek, opłaty]
§ 1. Wniosek o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego podlega opłacie wstępnej i opłacie głównejArt. 14z[Opłata wstępna]
§ 1. Wysokość opłaty wstępnej wynosi 15 000 zł.
§ 2. Opłata wstępna jest wnoszona na rachunek Krajowej Art. 14da[Uprawnienia ministra] Minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólnąArt. 14na[Wyłączenie zastosowania przepisów]
§ 1. Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przArt. 14nb[Zastosowanie przepisów] W przypadku, o którym mowa w art. 14b § 3a, przepisy art. 14k-14n stosuje się do transakcji, zeArt. 14za[Opłata główna]
§ 1. Wysokość opłaty głównej nie może być niższa niż 15 000 zł i nie może przekroczyć 50 000 zł.
§ 2. PrArt. 14zb[Termin wydania opinii]
§ 1. Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego jest wydawana bez zbędnej zwłoki, niepóźniej nArt. 14zc[Pisma i dokumenty]
§ 1. Pisma w sprawie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego składa się i doręcza wyłącznie za Art. 14zd[Zmiana, uchylenie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego]
§ 1. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może, z urzArt. 14ze[Wygaśnięcie opinii] Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawaArt. 14zf[Opinia Rady do spraw Opodatkowania Wyrównawczego]
§ 1. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może w toku postępowania Art. 14zg[Udzielenie informacji i wyjaśnień]
§ 1. Rada GLOBE może zwrócić się do zainteresowanego oraz Dyrektora Krajowej InformaArt. 14zh[Przekazywanie informacji]
§ 1. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej może w toku postępowania wystąpić z wnioskiem w zArt. 14zi[Publikacja opinii]
§ 1. Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego, zmiana tej opinii, uchylenie tej opinii, uchyleniArt. 14zj[Zastosowanie się do opinii]
§ 1. Zastosowanie się do ważnej opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego przed jej zmiaArt. 14zk[Skutki podatkowe] W przypadku gdy skutki podatkowe związane z czynnościami będącymi przedmiotem opinii w sprawie opodatArt. 14zl[Zwolnienie]
§ 1. Zastosowanie się do ważnej opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego, która następnie została zmienArt. 14zm[Wyłączenie zastosowania przepisów]
§ 1. Przepisów art. 14zj-14zl nie stosuje się, jeżeli czynności będące przedmiotem oArt. 14zn[Odpowiednie zastosowanie przepisów] W sprawach dotyczących opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego stosuje się odpArt. 14zo[Zadania]
§ 1. Rada GLOBE jest niezależnym organem, którego zadaniem jest opiniowanie spraw z zakresu przepisów dotyczącArt. 14zp[Kadencja, organy]
§ 1. Radę GLOBE powołuje minister właściwy do spraw finansów publicznych na czteroletnią kadencję. RaArt. 14zq[Skład Rady GLOBE]
§ 1. W skład Rady GLOBE wchodzą:
1) 4 osoby delegowane przez ministra właściwego do spraw finansów puArt. 14zr[Odwołanie członka Rady GLOBE, wygaśnięcie członkostwa]
§ 1. Przed upływem kadencji członkostwo w Radzie GLOBE wygasa w Art. 14zs[Prace Rady przy zmianie składu]
§ 1. Wygaśnięcie członkostwa w Radzie GLOBE lub odwołanie członka Rady GLOBE nie wstrzyArt. 14zt[Przewodniczący Rady GLOBE]
§ 1. Przewodniczący Rady GLOBE:
1) kieruje jej pracami;
2) zwołuje posiedzenia Rady GLOBE;
3Art. 14zu[Publikacja opinii] Opinie Rady GLOBE są niezwłocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotArt. 14zv[Odpowiednie zastosowanie przepisów] Do wyłączenia członków Rady GLOBE w zakresie wydawania opinii w poszczególnych spraArt. 14zw[Wysokość wynagrodzeń]
§ 1. Przewodniczącemu, pozostałym członkom Rady GLOBE oraz sekretarzowi Rady GLOBE przysługuje wyArt. 15[Przestrzeganie właściwości organów]
§ 1. Organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscoArt. 16[Właściwość rzeczowa] Właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działArt. 17[Właściwość miejscowa]
§ 1. Jeżeli przepisy prawa podatkowego nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkoArt. 17aOrganem podatkowym właściwym miejscowo w sprawie orzeczenia o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej jest organ podArt. 17b[Następstwo prawne, organ podatkowy właściwy miejscowo]
§ 1. Organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawie praw i oboArt. 18[Zmiana właściwości miejscowej]
§ 1. Jeżeli w trakcie roku podatkowego lub określonego w odrębnych przepisach innego okrArt. 18a[Zmiana właściwości miejscowej po zakończeniu roku podatkowego]
§ 1. Jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego oArt. 18b[Niezmienność właściwości]
§ 1. Organy podatkowe właściwe w dniu wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkoArt. 18c[Postanowienie w sprawie wyznaczenia organu podatkowego]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, w celu usprawnArt. 18d[Postanowienie o przekazaniu sprawy]
§ 1. Organ podatkowy pierwszej instancji przekazuje, w drodze postanowienia, do dalArt. 18ca[Wyznaczenie organu podatkowego do przeprowadzenia kontroli] Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, w celu usprawniArt. 19[Rozstrzyganie sporów o właściwość]
§ 1. Spory o właściwość rozstrzyga:
1) między naczelnikami urzędów skarbowych działaArt. 20[Wstrzymanie czynności podczas sporu] Do czasu rozstrzygnięcia sporu o właściwość organ podatkowy, na którego obszarze nArt. 20a(uchylony)Art. 20b(uchylony)Art. 20c(uchylony)Art. 20d(uchylony)Art. 20e(uchylony)Art. 20f(uchylony)Art. 20g(uchylony)Art. 20h(uchylony)Art. 20i(uchylony)Art. 20j(uchylony)Art. 20k(uchylony)Art. 20l(uchylony)Art. 20m(uchylony)Art. 20n(uchylony)Art. 20o(uchylony)Art. 20p(uchylony)Art. 20q(uchylony)Art. 20r(uchylony)Art. 20s[Umowa o współdziałanie]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zawrzeć z podatnikiem, na jego wniosek, umowę oArt. 20t[Forma]
§ 1. Umowa o współdziałanie jest zawierana na piśmie na czas nieokreślony.
§ 2. Umowa o współdziałanie zawiera uArt. 20u[Zobowiązania podatnika] Podatnik, który zawarł umowę o współdziałanie, jest obowiązany do:
1) dobrowolnego i prawidłoweArt. 20v[Kompetencje Szefa Krajowej Administracji Skarbowej] W zakresie objętym umową o współdziałanie Szef Krajowej AdministracArt. 20w[Sukcesja praw] Następca prawny podatnika nie wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z umowy o współdziałanie.Art. 20x[Wypowiedzenie i rozwiązanie umowy]
§ 1. Podatnik może w każdym czasie wypowiedzieć umowę o współdziałanie.
§ 2. Szef KrArt. 20y[Ponowne złożenie wniosku] W okresie 2 lat od dnia rozwiązania umowy o współdziałanie przez Szefa Krajowej AdministracjiArt. 20z[Wypowiedzenie porozumienia podatkowego] Z dniem rozwiązania umowy o współdziałanie Szef Krajowej Administracji SkarboweArt. 20za[Ewidencja]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi ewidencję podatników, z którymi zawarł umowę o współdziaArt. 20zb[Porozumienie podatkowe, zakres] Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zawrzeć z podatnikiem będącym stroną umowy oArt. 20zc[Opłata, odmowa, dokumenty i informacje]
§ 1. Porozumienie podatkowe nie może zostać zawarte w zakresie czynności i zdarArt. 20zd[Opinia] Przed zawarciem porozumienia podatkowego Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zasięgnąć opinii:
1) DyrektArt. 20ze[Wypowiedzenie porozumienia podatkowego]
§ 1. Podatnik może w każdym czasie wypowiedzieć porozumienie podatkowe.
§ 2. SzArt. 20zf[Odpowiednie zastosowanie przepisów] W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale do porozumień podatkowych przepisArt. 20zg[Podmiot przeprowadzający audyt] Audyt podatkowy przeprowadza Szef Krajowej Administracji Skarbowej wobec podatnika przeArt. 20zh[Dokumenty i informacje]
§ 1. Podatnik jest obowiązany do przekazywania na wniosek Szefa Krajowej Administracji SkarboweArt. 20zi[Opinia oraz zalecenia]
§ 1. Z przeprowadzonego audytu podatkowego Szef Krajowej Administracji Skarbowej sporządza:
1) oArt. 20zj[Audyt wstępny]
§ 1. O przeprowadzeniu audytu wstępnego i jego zakresie decyduje Szef Krajowej Administracji Skarbowej, Art. 20zk[Zakres audytu podatkowego] Audyt podatkowy w zakresie prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych obejmuje analizęArt. 20zl[Rozwinięcie] Audyt podatkowy w zakresie ram wewnętrznego nadzoru podatkowego obejmuje ocenę możliwości prawidłowego wykArt. 20zm[Skutki złożenia prawnie skutecznej deklaracji lub korekty deklaracji]
§ 1. W przypadku złożenia prawnie skutecznej deklArt. 20zn[Pracownicy i funkcjonariusze wykonujący czynności]
§ 1. Czynności w zakresie audytu podatkowego wykonują pracownicy zatArt. 20zo[Niezależny audytor podatkowy]
§ 1. Niezależny audyt funkcji podatkowej jest przeprowadzany na zlecenie podatnika przez Art. 20zp[Raport z niezależnego audytu funkcji podatkowej]
§ 1. Niezależny audyt funkcji podatkowej obejmuje sprawdzenie prawidłoArt. 20zq[Odpowiednie zastosowanie przepisów] W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale przepisy działu IV rozdziału 11 sArt. 20zr[Odpowiednie zastosowanie przepisów]
§ 1. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym dziale przepisy art. 168, art. 172, arArt. 20zs[Umowa w sprawie skutków podatkowych inwestycji planowanej lub rozpoczętej na terytorium RP (porozumienie inwestycyjne)]Art. 20zt[Zakres] Porozumienie inwestycyjne może obejmować:
1) ocenę, że cena transferowa transakcji kontrolowanej jest ustalona Art. 20zu[Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego]
§ 1. Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego może złożyć inwestoArt. 20zv[Opłata wstępna]
§ 1. Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego podlega opłacie wstępnej.
§ 2. Opłata wstępna wynosArt. 20zw[Spotkanie uzgodnieniowe]
§ 1. W celu uzgodnienia zakresu i treści porozumienia inwestycyjnego organ właściwy w sprawie Art. 20zx[Okres obowiązywania]
§ 1. Porozumienie inwestycyjne obowiązuje przez okres uzgodniony w porozumieniu, niedłuższy jednakArt. 20zy[Opłata główna]
§ 1. Zawarcie porozumienia inwestycyjnego podlega opłacie głównej w wysokości określonej w porozumieniu,Art. 20zz[Wniosek o zmianę porozumienia inwestycyjnego]
§ 1. Każda strona może złożyć wniosek o zmianę porozumienia inwestycyjnegArt. 20zba[Niemożność zawarcia porozumienia podatkowego] Nie zawiera się porozumienia podatkowego w sprawie, która w dniu złożeniaArt. 20zza[Wypowiedzenie porozumienia]
§ 1. Inwestor może w każdym czasie wypowiedzieć porozumienie inwestycyjne. W takim przypadkArt. 20zzb[Wygaśnięcie]
§ 1. Porozumienie inwestycyjne wygasa z mocy prawa z dniem wejścia w życie przepisów prawa podatkowego w zArt. 20zzc[Ewidencja]
§ 1. Organ właściwy w sprawie porozumienia prowadzi ewidencję inwestorów i porozumień inwestycyjnych obejmujArt. 20zzd[Złożenie i doręczanie pism]
§ 1. Wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego, porozumienie inwestycyjne i inne pismaArt. 20zze[Odpowiednie zastosowanie przepisów]
§ 1. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym dziale do porozumienia inwestycyjnego Art. 21[Termin powstania zobowiązania]
§ 1. Zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem:
1) zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa Art. 21a[Ulga podatkowa] Podatnik, który zamierza skorzystać z ulgi podatkowej, której warunkiem, określonym w odrębnych przepisArt. 21b[Decyzja o wysokości dochodu, przychodu lub zysku] Jeżeli w postępowaniu podatkowym organ podatkowy stwierdzi, że podatnArt. 22[Zaniechanie ustalania i poboru podatku]
§ 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzeArt. 23[Określenie podstawy oszacowania]
§ 1. Organ podatkowy określa podstawę opodatkowania w drodze oszacowania, jeżeli:
1) bArt. 23a[Zaliczki na podatek] Jeżeli podstawa opodatkowania została określona w drodze oszacowania, a podatnik jest zobowiązany Art. 24[Oszacowanie straty] Organ podatkowy, w drodze decyzji, określa wysokość straty poniesionej przez podatnika, jeżeli w poArt. 24a(uchylony)Art. 24b(uchylony)Art. 25(uchylony)Art. 26[Zasada ogólna] Podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki.Art. 26a[Zakres odpowiedzialności podatnika]
§ 1. Podatnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przArt. 27(uchylony)Art. 28[Wynagrodzenie płatników i inkasentów]
§ 1. Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu termArt. 29[Małżeńska wspólnota majątkowa]
§ 1. W przypadku osób pozostających w związku małżeńskim odpowiedzialność, o której mowaArt. 30[Odpowiedzialność podatkowa płatnika i inkasenta]
§ 1. Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowArt. 31[Osoby odpowiedzialne] Osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące płatnikami lub inkArt. 32[Przechowywanie dokumentów]
§ 1. Płatnicy i inkasenci obowiązani są przechowywać dokumenty związane z poborem lub inkaseArt. 33[Zabezpieczenie przed terminem płatności]
§ 1. Zobowiązanie podatkowe przed terminem płatności może być zabezpieczone naArt. 33a[Wygaśnięcie decyzji o zabezpieczeniu]
§ 1. Decyzja o zabezpieczeniu wygasa:
1) po upływie 14 dni od dnia doręczenia decArt. 33b[Zabezpieczenie na majątku] Przepis art. 33 stosuje się odpowiednio do zabezpieczenia na majątku:
1) płatnika lub inkaseArt. 33c[Odsetki za zwłokę]
§ 1. Przepisy art. 33 § 2 pkt 2, § 4 pkt 2 oraz art. 33a § 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio do decyzjArt. 33d[Wykonanie decyzji]
§ 1. Zabezpieczenie wykonania decyzji nakładającej obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisóArt. 33e[Gwarant; poręczyciel] Gwarantem lub poręczycielem może być osoba wpisana do wykazu gwarantów, o którym mowa w art. 52 uArt. 33f[Wybór formy zabezpieczenia]
§ 1. Strona może dowolnie wybrać formę lub formy zabezpieczenia, o których mowa w art. 33d Art. 33g[Postanowienie o przyjęciu zabezpieczenia] W sprawie przyjęcia zabezpieczenia, o którym mowa w art. 33d § 2, lub przedłuArt. 34[Hipoteka przymusowa]
§ 1. Skarbowi Państwa i jednostce samorządu terytorialnego przysługuje hipoteka na wszystkich nierArt. 35[Powstanie hipoteki przymusowej]
§ 1. Hipoteka przymusowa powstaje przez dokonanie wpisu do księgi wieczystej, z zastrzeArt. 36(uchylony)Art. 37(uchylony)Art. 38[Wniosek organu podatkowego]
§ 1. Organy podatkowe mogą występować z wnioskiem o założenie księgi wieczystej dla nieruchArt. 38a[Tryb zaspokojenia z przedmiotu hipoteki przymusowej] Zaspokojenie z przedmiotu hipoteki przymusowej następuje w trybie Art. 39[Wyjawienie przedmiotu hipoteki]
§ 1. W toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej,Art. 40(uchylony)Art. 41[Zastaw skarbowy]
§ 1. Skarbowi Państwa i jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zobowiązań podatkowych powstałychArt. 42[Spis rzeczy] Organ podatkowy dokonuje spisu rzeczy ruchomych oraz zbywalnych praw majątkowych, które mogą być przedmiotArt. 42a§ 1. Wykreślenie wpisu z rejestru zastawów skarbowych następuje, jeżeli rzecz lub prawo obciążone zastawem skarbowym w dArt. 43[Rejestr zastawów]
§ 1. Tworzy się Rejestr Zastawów Skarbowych, zwany dalej "rejestrem zastawów".
§ 2. Wpis do rejestru Art. 44[Decyzja]
§ 1. Podstawą wniosku o wpis zastawu skarbowego do rejestru zastawów jest doręczona decyzja:
1) ustalająca wysArt. 45[Powstanie zastawu, wpis]
§ 1. Zastaw skarbowy powstaje z dniem wpisu do rejestru zastawów.
§ 2. O kolejności wpisu rozsArt. 45a(uchylony)Art. 46[Skuteczność zastawu]
§ 1. Zastaw skarbowy jest skuteczny wobec każdorazowego właściciela przedmiotu zastawu i ma pierwsArt. 46a[Wpis na wniosek]
§ 1. Organ prowadzący rejestr zastawów dokonuje wpisu zastawu skarbowego na wniosek organu uprawnionegArt. 46b[Badanie wniosku]
§ 1. Wnioski o wpis składa się na urzędowym formularzu.
§ 2. Rozpoznając wniosek o wpis, organ prowadzArt. 46c[Zaświadczenie]
§ 1. Wypis z rejestru zastawów wydaje naczelnik urzędu skarbowego, do którego wpłynął wniosek zainteresoArt. 46d[Dostęp do rejestru]
§ 1. Rejestr zastawów jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędArt. 46e[Zasady dostępu] Dostęp do rejestru zastawów zapewnia się organom uprawnionym do występowania o wpis zastawu skarbowego Art. 46f[Delegacja ustawowa] Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) strukturę rejeArt. 46g[Wygaśnięcie zastawu] Zastaw skarbowy wygasa:
1) z mocy prawa, z dniem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego albo
2) z dnArt. 46h[Decyzja w sprawie wykreślenia zastawu z rejestru]
§ 1. Organ, na wniosek którego ustanowiono zastaw skarbowy, może wydaArt. 46i[Wykreślenie na wniosek organu Skarbu Państwa] Na wniosek organu uprawnionego do występowania w imieniu Skarbu Państwa lArt. 47[Terminy płatności]
§ 1. Termin płatności podatku wynosi 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązArt. 48[Odraczanie terminów]
§ 1. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnikaArt. 49[Termin płatności]
§ 1. W razie wydania decyzji na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub pkt 2 nowym terminem płatności jest Art. 50[Delegacja uprawnień - terminy] Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużaArt. 51[Zaległość podatkowa]
§ 1. Zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności.
§ 2. Za zaległość podatArt. 52[Zwrot nadpłaty lub zwrotu podatku]
§ 1. Zwrotowi bez wezwania organu podatkowego podlega uprzednio zwrócona przez organArt. 52a[Zwrot wynagrodzenia płatników lub inkasentów] Zwrotowi bez wezwania organu podatkowego podlega wynagrodzenie płatników Art. 53[Naliczanie odsetek]
§ 1. Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 52 § 1 pkt 2 i art. 54, naliczane są odsetki zArt. 53a[Określenie wysokości odsetek za zwłokę]
§ 1. Jeżeli w postępowaniu podatkowym po zakończeniu roku podatkowego lub innegArt. 54[Zwolnienie z odsetek]
§ 1. Odsetek za zwłokę nie nalicza się:
1) za okres zabezpieczenia, od zabezpieczonej kwoty zobowArt. 55[Wpłacanie odsetek]
§ 1. Odsetki za zwłokę wpłacane są bez wezwania organu podatkowego.
§ 2. Jeżeli dokonana wpłata nie Art. 56[Wysokość odsetek]
§ 1. Stawka odsetek za zwłokę jest równa sumie 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardoArt. 56a[Stosowanie obniżonej stawki odsetek za zwłokę]
§ 1. Obniżoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 50% stawki odsetek zaArt. 56b[Stosowanie podwyższonej stawki odsetek za zwłokę] Podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 150% stawki odsetek Art. 56c[Stopa oprocentowania kredytu lombardowego] Stawki odsetek za zwłokę, o których mowa w art. 56-56b, ulegają obniżeniu luArt. 56d[Ogłaszanie stawek odsetek za zwłokę] Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, wArt. 56ba[Wyłączenie stosowania] Przepisu art. 56b nie stosuje się do zaległości w podatku od towarów i usług, w przypadku gdy usArt. 57[Opłata prolongacyjna]
§ 1. W decyzji wydanej na podstawie art. 67a § 1 pkt 1 lub 2, dotyczącej podatków stanowiących doArt. 58[Delegacja] Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady naliczaArt. 58a[Dodatkowe zobowiązanie podatkowe]
§ 1. Wydając decyzję z zastosowaniem:
1) art. 119a § 1 lub 7,
2) środków ograniczającArt. 58b[Wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego]
§ 1. W przypadku wydania decyzji z zastosowaniem przepisów lub środków oArt. 58c[Podwojenie albo potrojenie stawek]
§ 1. Stawki wskazane w art. 58b ulegają podwojeniu, jeżeli:
1) podstawa do ustaleniaArt. 58d[Obniżenie stawek] Stawki wskazane w art. 58b i art. 58c ulegają obniżeniu o połowę w przypadku wydania decyzji na podstArt. 58e[Wyłączenie stosowania] Dodatkowego zobowiązania podatkowego uregulowanego w niniejszym rozdziale nie stosuje się względArt. 59[Wygaśnięcie zobowiązania]
§ 1. Zobowiązanie podatkowe wygasa w całości lub w części wskutek:
1) zapłaty;
2) pobrania poArt. 60[Termin dokonania zapłaty]
§ 1. Za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
1) przy zapłacie gotówką - dzień wpłaceniArt. 61[Rozliczenia bezgotówkowe]
§ 1. Zapłata podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych doArt. 61a[Zapłata podatku kartą płatniczą]
§ 1. Rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa mogą, w drodze uchwały, dopuścićArt. 61b[Mikrorachunek podatkowy]
§ 1. Wpłata podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych dokonywana na rachunek Art. 62[Wiele zobowiązań podatkowych]
§ 1. Jeżeli na podatniku ciążą zobowiązania podatkowe z różnych tytułów, dokonaną wpłatę Art. 62a[Odpowiednie zastosowanie przepisów] Przepisy dotyczące zapłaty podatku stosuje się odpowiednio do zaliczenia na poczet Art. 62b[Zapłata podatku przez inny podmiot]
§ 1. Zapłata podatku może nastąpić także przez:
1) małżonka podatnika, jego zstępnyArt. 63[Zaokrąglanie podstawy opodatkowania]
§ 1. Podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjArt. 64[Wzajemne potrącenia]
§ 1. Zobowiązania podatkowe oraz zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę w podatkach stanoArt. 65[Potrącenia na mocy wyroku]
§ 1. Uprawnienie, o którym mowa w art. 64 § 1, przysługuje również podatnikom w stosunku do Art. 66[Przeniesienie własności na Skarb Państwa]
§ 1. Szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniArt. 67(uchylony)Art. 67a[Odroczenie, umorzenie na wniosek]
§ 1. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uArt. 67b[Katalog ulg]
§ 1. Organ podatkowy na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może udzielać ulg w spłacieArt. 67c[Odpowiednie stosowanie]
§ 1. Przepisy art. 67a § 1 pkt 1 i 2 oraz art. 67b stosuje się odpowiednio do należności przypaArt. 67d[Przesłanki udzielania ulg]
§ 1. Organ podatkowy może z urzędu udzielać ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, o których Art. 67e[Upoważnienie ustawowe] Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, właściwość rzeArt. 67da[Niedotrzymanie terminu płatności]
§ 1. W razie niedotrzymania terminu płatności odroczonego podatku lub zaległości podaArt. 68[Termin przedawnienia]
§ 1. Zobowiązanie podatkowe, o którym mowa w art. 21 § 1 pkt 2, nie powstaje, jeżeli decyzja ustaArt. 69[Utrata ulgi]
§ 1. W razie niedopełnienia przez podatnika warunków uprawniających do skorzystania z uzyskanej ulgi podatArt. 70[Termin przedawnienia zobowiązania]
§ 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalArt. 70a[Zawieszenie terminu przedawnienia]
§ 1. Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 68 § 1 i 3 oraz w art. 70 § 1 Art. 70b(uchylony)Art. 70c[Zawiadomienie podatnika] Organ podatkowy właściwy w sprawie zobowiązania podatkowego, z którego niewykonaniem wiąże sięArt. 70d[Uwzględnienie porozumienia pomimo upływu terminów przedawnienia] Upływ terminu przedawnienia pozostaje bez wpływu na wpArt. 70e[Zawieszenie biegu terminu przedawnienia]
§ 1. Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 68 § 1, 3 i 3a oraz art.Art. 70ca[Zawiadomienie] Organ podatkowy właściwy w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiadamia podaArt. 71[Odpowiednie stosowanie] Przepisy art. 70, art. 70a, art. 70c, art. 70ca i art. 70e stosuje się odpowiednio do:
1) należArt. 72[Nadpłata]
§ 1. Za nadpłatę uważa się kwotę:
1) nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
2) podatku pobraną przArt. 73[Powstanie nadpłaty]
§ 1. Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:
1) zapłaty przez podatnika podatku nienależneArt. 74[Termin powstania nadpłaty] Jeżeli nadpłata powstała w wyniku orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub orzeczenia TrybunArt. 74a[Określenie wysokości nadpłaty] W przypadkach niewymienionych w art. 73 § 2 i art. 74 wysokość nadpłaty określa organ poArt. 75[Zwrot nadpłaty]
§ 1. Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podaArt. 76[Zaliczenie nadpłaty]
§ 1. Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkArt. 76a[Rozwinięcie]
§ 1. W sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych i należnościArt. 76b[Odesłanie]
§ 1. Przepisy art. 76, art. 76a, art. 77b, art. 79 i art. 80 stosuje się odpowiednio do zwrotu podatku. ZaliArt. 76c[Zwrot nadpłaty] Nadpłatę wynikającą z zaliczek na podatek zwraca się po zakończeniu okresu, za który rozlicza się podatArt. 77[Termin zwrotu nadpłaty]
§ 1. Nadpłata podlega zwrotowi w terminie:
1) 30 dni od dnia wydania nowej decyzji - jeżeli nadArt. 77a[Możliwość zwrotu nadpłaty] Organ podatkowy może, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym intereseArt. 77b[Zwrot nadpłaty]
§ 1. Zwrot nadpłaty następuje:
1) w przypadku gdy podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do posArt. 77c[Pomniejszenie nadpłaty]
§ 1. Nadpłata wynikająca z korekty zeznania w podatku dochodowym od osób fizycznych jest pomnieArt. 78[Oprocentowanie nadpłaty]
§ 1. Nadpłaty podlegają oprocentowaniu w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę, o któryArt. 78a[Rozliczenie nadpłaty] Jeżeli kwota dokonanego zwrotu podatku nie pokrywa kwoty nadpłaty wraz z jej oprocentowaniem, zwrArt. 79[Termin przedawnienia a wniosek o stwierdzenie nadpłaty]
§ 1. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie może zostArt. 80[Prawo do zwrotu nadpłaty]
§ 1. Prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzArt. 80a[Pełnomocnictwo do podpisania]
§ 1. Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana zaArt. 80b[Zwolnienie z obowiązku] Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, podpisanie deklaracji przez pełnomocnika zwalnia poArt. 81[Korygowanie deklaracji]
§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygoArt. 81a(uchylony)Art. 81b[Możliwość korekty zeznania]
§ 1. Uprawnienie do skorygowania deklaracji:
1) ulega zawieszeniu na czas trwania postępowaArt. 81c(uchylony)Art. 82[Zakres podmiotowy i przedmiotowy obowiązku informowania]
§ 1. Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowoścArt. 82a[Informacja o wynagrodzeniu]
§ 1. Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczneArt. 82b[Obowiązek współdziałania organów]
§ 1. Organy administracji rządowej i samorządowej oraz państwowe i samorządowe jednosArt. 83[Delegacja uprawnień] Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, minisArt. 84[Sądy, komornicy sądowi]
§ 1. Sądy i komornicy sądowi są obowiązani sporządzać i przekazywać właściwym organom podatkowyArt. 84a[Obowiązek przekazywania informacji]
§ 1. Notariusze są obowiązani do przekazywania Szefowi Krajowej Administracji SkarbArt. 85[Delegacja uprawnień] Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, w zakresieArt. 86[Przechowywanie dokumentów przez podatników]
§ 1. Podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księArt. 86a[Definicje ogólne; kryteria; podmiot powiązany]
§ 1. Przepisy niniejszego rozdziału mają zastosowanie do uzgodnień dotycArt. 86b[Obowiązek przekazywania informacji o schemacie podatkowym przez promotora]
§ 1. Promotor przekazuje Szefowi Krajowej AdArt. 86c[Obowiązek przekazywania informacji o schemacie podatkowym przez korzystającego]
§ 1. Korzystający przekazuje Szefowi KrArt. 86d(uchylony)Art. 86e[Obowiązek przekazywania informacji o schemacie podatkowym przez więcej niż jeden podmiot]
§ 1. W przypadku gdy więcej nArt. 86f[Zakres przekazywanych informacji]
§ 1. Informacja o schemacie podatkowym zawiera:
1) NSP, jeżeli został wcześniej nadanArt. 86g[Sposób przekazywania informacji; nadawanie NSP]
§ 1. Informacja o schemacie podatkowym przekazywana jest drogą elektronArt. 86h[Wezwanie do uzupełnienia lub wyjaśnienia wątpliwości co do treści informacji o schemacie podatkowym]
§ 1. Szef KrajowejArt. 86i[Postanowienie o odmowie nadania NSP; unieważnienie NSP]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydaje niezwłocznie,Art. 86j[Obowiązki informacyjne promotora i korzystającego]
§ 1. Korzystający, który dokonywał w danym okresie rozliczeniowym jaArt. 86k(uchylony)Art. 86l(uchylony)Art. 86m(uchylony)Art. 86n[Informatyzacja przesyłania informacji o schematach podatkowych]
§ 1. Informacje, o których mowa w art. 86b § 1, art. 86Art. 86o[Zastosowanie przepisów] W zakresie nieuregulowanym w przepisach niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy Art. 86da[Informacje na piśmie]
§ 1. Promotor przekazujący informację o schemacie podatkowym jest obowiązany do udzielania na piśArt. 86ia(uchylony)Art. 86naPełnomocnictwo szczególne do działania w sprawie z zakresu stosowania przepisów niniejszego rozdziału upoważnia również Art. 87[Obowiązek wystawienia rachunku]
§ 1. Jeżeli z odrębnych przepisów nie wynika obowiązek wystawienia faktury, podatnicy pArt. 88[Kopie rachunków]
§ 1. Podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je numerować i przechowywać kopie tych rachArt. 89(uchylony)Art. 90(uchylony)Art. 91[Odesłanie do Kodeksu cywilnego] Do odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania podatkowe stosuje się przepisy Kodeksu Art. 92[Podmioty odpowiedzialności solidarnej]
§ 1. Jeżeli, zgodnie z ustawami podatkowymi, podatnicy ponoszą solidarną odpowieArt. 93[Osoba prawna powstała w wyniku łączenia się]
§ 1. Osoba prawna lub spółka komandytowo-akcyjna zawiązane (powstałe) w wyArt. 93a[Inne osoby prawne]
§ 1. Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przeksztArt. 93b[Komunalne zakłady budżetowe] Przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń Art. 93c[Wstąpienie w prawa i obowiązki]
§ 1. Osoby prawne lub spółki komandytowo-akcyjne przejmujące albo osoby prawne lub spółArt. 93dPrzepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisArt. 93e[Zakres stosowania] Przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opoArt. 94[Uogólnienie] Przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsArt. 95[Odpowiedzialność nabywców]
§ 1. Odpowiedzialność nabywców lub spółek, o których mowa w art. 94, z tytułu:
1) odsetek zaArt. 96[Odsetki za zwłokę] Odsetki za zwłokę oraz oprocentowanie, o których mowa w art. 95, naliczane są nadal:
1) po upływie 1Art. 97[Spadkobiercy]
§ 1. Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 1a, 2 i 2a, przejmują przewidziane w przepisach prawa podaArt. 97a[Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe]
§ 1. Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe przedsiębiorstwa w spadku pArt. 98[Odpowiedzialność spadkobierców]
§ 1. Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje sArt. 99[Zawieszenie biegu terminów] Bieg terminów przewidzianych w art. 70, art. 71, art. 77 § 1 oraz art. 80 § 1 nie rozpoczynArt. 100[Decyzja o zakresie odpowiedzialności lub uprawnień spadkobierców]
§ 1. Organ podatkowy orzeka w jednej decyzji o zakresArt. 101[Odsetki za zwłokę od zaległości spadkodawcy]
§ 1. Odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych spadkodawcy oraz oprocentArt. 102[Uszczegółowienie]
§ 1. (uchylony)
§ 2. W miejsce strony zmarłej w toku postępowania w sprawach dotyczących praw i obowiArt. 103[Zawiadamianie spadkobierców]
§ 1. Organy podatkowe zawiadamiają spadkobierców o:
1) złożonych przez spadkodawcę odwołanArt. 104(uchylony)Art. 105[Nadpłaty i ich oprocentowanie]
§ 1. Oprocentowanie z tytułu przypadających na rzecz spadkodawcy nadpłat oraz zwrotów poArt. 106[Odpowiedzialność zapisobiercy]
§ 1. Zapisobierca, który otrzymał należny mu zapis, ponosi odpowiedzialność za zobowiązaArt. 107[Odpowiedzialność osób trzecich]
§ 1. W przypadkach i w zakresie przewidzianych w niniejszym rozdziale za zaległości podArt. 108[Decyzja o odpowiedzialności]
§ 1. O odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej organ podatkowy orzeka w drodze decyzjiArt. 109[Odesłanie]
§ 1. W sprawie odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej przepisy art. 29, art. 47 § 1, art. 51 § 1, art. Art. 110[Odpowiedzialność rozwiedzionego małżonka]
§ 1. Rozwiedziony małżonek podatnika odpowiada całym swoim majątkiem solidarnArt. 111[Odpowiedzialność rodziny]
§ 1. Członek rodziny podatnika odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z podatnikiem prowaArt. 112[Nabywca przedsiębiorstwa]
§ 1. Nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa odpowiada całym swoiArt. 112a[Wyłączenie zastosowania przepisu] Przepisu art. 112 nie stosuje się do nabycia w postępowaniu egzekucyjnym oraz upadłośArt. 112b[Odpowiedzialność jednoosobowej spółki kapitałowej] Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przArt. 112c[Odpowiedzialność solidarna] Spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału sArt. 113[Zatajenie działalności] Jeżeli podatnik, za zgodą innej osoby, w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej lArt. 114[Odpowiedzialność właściciela rzeczy]
§ 1. Właściciel, samoistny posiadacz lub użytkownik wieczysty rzeczy lub prawa majArt. 114a[Odpowiedzialność dzierżawcy]
§ 1. Dzierżawca lub użytkownik nieruchomości odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z Art. 115[Odpowiedzialność wspólników spółki osobowej]
§ 1. Wspólnik spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej oraz komplementariusz Art. 116[Odpowiedzialność członków zarządu spółki kapitałowej]
§ 1. Za zaległości podatkowe spółki z ograniczoną odpowiedzialnośArt. 116a[Odpowiedzialność za zaległości podatkowe innej osoby prawnej (stowarzyszenia)]
§ 1. Za zaległości podatkowe innych osóbArt. 116b[Odpowiedzialność likwidatorów za zaległości podatkowe]
§ 1. Likwidatorzy spółki, z wyjątkiem likwidatorów ustanowionychArt. 117[Podział osoby prawnej; zakres odpowiedzialności]
§ 1. Osoby prawne lub spółki komandytowo-akcyjne przejmujące albo osobArt. 117a[Odpowiedzialność gwaranta i poręczyciela]
§ 1. Gwarant lub poręczyciel, którego zabezpieczenie zostało przyjęte przez oArt. 117b[Solidarna odpowiedzialność podatnika VAT]
§ 1. Podatnik, o którym mowa w art. 105a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podArt. 117c[Odpowiedzialność pełnomocnika] Pełnomocnik, o którym mowa w art. 96 ust. 4b ustawy o podatku od towarów i usług, odpowiArt. 117d[Zakres odpowiedzialności zarządcy sukcesyjnego]
§ 1. Zarządca sukcesyjny odpowiada solidarnie z podatnikiem oraz osobamArt. 117e[Zakres odpowiedzialności]
§ 1. Fundacja rodzinna odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z fundatorem za zaległości Art. 117ba[Zakres odpowiedzialności]
§ 1. Podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i Art. 117bb(uchylony)Art. 118[Przedawnienie odpowiedzialności]
§ 1. Nie można wydać decyzji o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej, jeżeli od Art. 119[Waloryzacja]
§ 1. Kwota, o której mowa w art. 41 § 1, podlega w każdym roku podwyższeniu w stopniu odpowiadającym wskaźArt. 119a[Określenie skutków podatkowych]
§ 1. Czynność nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeżeli osiągnięcie tej korArt. 119b[Przypadki niestosowania art. 119a]
§ 1. Decyzji wydawanej z zastosowaniem art. 119a nie wydaje się:
1) (uchylony)
2) doArt. 119c[Ocena, czy sposób działania był sztuczny]
§ 1. Sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoArt. 119d[Uznanie czynności za podjętą w celu osiągnięcia korzyści podatkowej] Przy ocenie, czy osiągnięcie korzyści podatkowej bArt. 119e(uchylony)Art. 119f[Obliczenie korzyści w przypadku zespołu powiązanych ze sobą czynności]
§ 1. W rozumieniu niniejszego działu czynność ozArt. 119g[Procedura postępowania]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wszczyna postępowanie podatkowe lub, w drodze postanArt. 119h[Wystąpienie o opinię Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej Art. 119i[Opinia Rady, informacje i wyjaśnienia]
§ 1. Rada może zwrócić się do strony oraz Szefa Krajowej Administracji SkarbowejArt. 119j[Skutki skorygowania deklaracji]
§ 1. Podmiot inny niż strona postępowania zakończonego decyzją wydaną w sprawie, o którArt. 119k[Umorzenie, przekazanie sprawy właściwemu organowi]
§ 1. W razie stwierdzenia, że w sprawie nie zachodzą przesłanki zastArt. 119l[Odesłanie] W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy działu IV oraz przepisy art. 45, artArt. 119m[Charakter Rady]
§ 1. Rada jest niezależnym organem, którego zadaniem jest opiniowanie zasadności zastosowania art. 119aArt. 119n[Kadencja] Radę powołuje minister właściwy do spraw finansów publicznych na czteroletnią kadencję. Rada działa do dnia pArt. 119o[Skład Rady]
§ 1. W skład Rady wchodzą:
1) 2 osoby wskazane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych;
2) Art. 119p[Wygaśnięcie członkostwa]
§ 1. Przed upływem kadencji członkostwo w Radzie wygasa w razie śmierci członka, rezygnacji z Art. 119q[Ciągłość prac]
§ 1. Wygaśnięcie członkostwa w Radzie lub odwołanie członka Rady nie wstrzymuje jej prac, chyba że składArt. 119r[Przewodniczący]
§ 1. Rada wybiera przewodniczącego spośród swoich członków w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosArt. 119s[Szczegółowy tryb pracy Rady]
§ 1. Przewodniczący Rady:
1) kieruje jej pracami;
2) zwołuje posiedzenia Rady;
3) wyznaczaArt. 119t[Udostępnianie opinii] Opinie Rady, po usunięciu danych identyfikujących stronę oraz inne podmioty wskazane w jej treściArt. 119u[Stosowanie przepisów do wyłączenia członków Rady] Do wyłączenia członków Rady w zakresie wydawania opinii w poszczególnArt. 119v[Wynagrodzenie członków Rady]
§ 1. Przewodniczącemu oraz sekretarzowi Rady przysługuje wynagrodzenie za każdy miesiąc, wArt. 119w[Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej]
§ 1. Zainteresowany może zwrócić się do Szefa Krajowej Administracji SkarbowArt. 119x[Dane zawarte we wniosku]
§ 1. Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej powinien zawierać dane istotne dla określenia pArt. 119y[Odmowa wydania opinii zabezpieczającej]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydaje opinię zabezpieczającą, jeżelArt. 119z[Czynności sprawdzające, kontrola podatkowa] Złożenie wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej nie stanowi przeszkody dArt. 119ga[Wniosek; dodatkowe czynności]
§ 1. Wniosek określony w art. 119g § 1 i 2 zawiera w szczególności oznaczenie strony lub Art. 119gb[Odmowa wszczęcia postępowania podatkowego]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może odmówić wszczęcia postępowanArt. 119gc[Wystąpienie o zajęcie stanowiska przez organ podatkowy] Szef Krajowej Administracji Skarbowej może wystąpić do właściweArt. 119gd[Decyzja o zabezpieczeniu wykonania zobowiązania podatkowego]
§ 1. Organem podatkowym właściwym do wydania decyzji o zabArt. 119za[Zakres opinii zabezpieczającej] Opinia zabezpieczająca zawiera w szczególności:
1) wyczerpujący opis czynności, której Art. 119zb[Termin na wydanie opinii]
§ 1. Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej załatwia się bez zbędnej zwłoki, niepóźniej niArt. 119zc[Opłata za wniosek]
§ 1. Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej podlega opłacie w wysokości 20 000 zł, którą należy wArt. 119zd[Przesłanki zmiany opinii zabezpieczającej]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną opinArt. 119ze[Postępowanie w razie wycofania wniosku] Jeżeli postępowanie w sprawie wydania opinii zabezpieczającej stało się bezprzeArt. 119zf[Odesłanie] W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy art. 14b § 4 i 5, art. 1Art. 119zg[Objaśnienie pojęć] Ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o:
1) banku - rozumie się przez to: a) bank krajowy w rozumienArt. 119zh[Wyłączenie zastosowania przepisów] Przepisów niniejszego działu nie stosuje się do rachunków:
1) podmiotów kwalifikowanArt. 119zi[Zlecenie wykonywania czynności]
§ 1. Czynności związane z realizacją obowiązków izby rozliczeniowej, o których mowa w nArt. 119zj[Rejestr czynności]
§ 1. W celu umożliwienia przedstawicielowi Szefa Krajowej Administracji Skarbowej obecności przy dokArt. 119zk[Przekazywanie danych, informacji, żądań]
§ 1. Przekazywanie danych, informacji i żądań, o których mowa w niniejszym dziArt. 119zl[Bieg terminów]
§ 1. Do biegu terminów, o których mowa w niniejszym dziale, z wyjątkiem art. 119zw § 1 i art. 119zzb § 5Art. 119zm[Zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia wyłudzenia skarbowego]
§ 1. Zawiadomienie o uzasadnionym podejrzenArt. 119zn[Wskaźnik ryzyka]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej dokonuje analizy ryzyka wykorzystywania działalności bankówArt. 119zo[Informacja o wskaźniku ryzyka]
§ 1. Izba rozliczeniowa przekazuje informacje o wskaźniku ryzyka wyłącznie:
1) Szefowi KArt. 119zp[Przekazywanie informacji i zestawień]
§ 1. Banki oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe przekazują izbie rozlArt. 119zq[Przekazywanie informacji i zestawień] Izba rozliczeniowa, na podstawie informacji i zestawień, o których mowa w art. 11Art. 119zr[Zakres informacji i zestawień]
§ 1. Informacje, o których mowa w art. 119zp § 1 pkt 1 i art. 119zq pkt 1, obejmują:
1) Art. 119zs[Weryfikacja, uzupełnienie danych]
§ 1. W celu weryfikacji lub uzupełnienia posiadanych przez Szefa Krajowej AdministracArt. 119zt[Tryb udzielania informacji i zestawień] Informacje i zestawienia, o których mowa w art. 119zp § 1 i art. 119zq, są udziArt. 119zu[Ustalenie wskaźnika ryzyka, przetwarzanie danych]
§ 1. W celu ustalenia wskaźnika ryzyka izba rozliczeniowa przetwarza:Art. 119zv[Postanowienie o blokadzie rachunku]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zażądać blokady rachunku podmiotu kArt. 119zw[Postanowienie o przedłużeniu terminu blokady rachunku]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może przedłużyć, w drArt. 119zx[Niemożność objęcia wierzytelności zabezpieczeniem rzeczowym] W okresie blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego wierzyArt. 119zy[Zgoda na wypłatę środków]
§ 1. Na wniosek podmiotu kwalifikowanego Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, w drodzeArt. 119zz[Postanowienie]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, w drodze postanowienia, wyrazić zgodę na:
1) zapłatę zoArt. 119zda[Umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej]
§ 1. Na podstawie treści opinii zabezpieczającej lub odmowyArt. 119zdb[Opinia]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej zasięga opinii organu właściwego w sprawie porozumienia, jeżeli:
1) Art. 119zea[Delegacja dla ministra] Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, wzory wArt. 119zfa[Decyzja określająca warunki cofnięcia skutków unikania opodatkowania; wniosek]
§ 1. Szef Krajowej Administracji SkarbowArt. 119zfb[Odmowa wszczęcia postępowania] Szef Krajowej Administracji Skarbowej odmawia wszczęcia postępowania:
1) w zakresie tychArt. 119zfc[Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących wydania decyzji]
§ 1. Przed złożeniem wniosku zainteresowany może zwrócić się do SzArt. 119zfd[Elementy wniosku]
§ 1. Wniosek zawiera informacje istotne z punktu widzenia przepisów art. 119a § 1-3, 5 i 6, w szczegóArt. 119zfe[Złożenie wniosku; wydanie decyzji]
§ 1. Złożenie wniosku oraz wydanie decyzji nie stanowią przeszkody do prowadzenia czArt. 119zff[Opłata]
§ 1. Wniosek podlega opłacie w wysokości:
1) 0,2% kwoty korzyści podatkowej, o której mowa w art. 119zfd § 1 pkArt. 119zfg[Wyjaśnienie wątpliwości; spotkanie uzgodnieniowe] Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zwrócić się do wnioskodawcArt. 119zfh[Nieprawidłowe przedstawienie elementów wniosku]
§ 1. W razie uznania w toku postępowania, że zainteresowany nieprawidłoArt. 119zfi[Odmowa określenia warunków cofnięcia skutków unikania opodatkowania]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w drodArt. 119zfj[Elementy decyzji]
§ 1. Decyzja zawiera w szczególności:
1) wynikający z przedstawionego stanu faktycznego wyczerpujący Art. 119zfk[Złożenie korekty deklaracji lub informacji zastępczej]
§ 1. W terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji zainteresowanyArt. 119zfl[Uwzględnienie lub pominięcie decyzji przez organ podatkowy]
§ 1. Organ podatkowy uwzględnia, z zastrzeżeniem § 2, w tokArt. 119zfm[Termin na skorygowanie deklaracji]
§ 1. Zainteresowany niebędący podmiotem, który unikał opodatkowania, może w terminieArt. 119zfn[Odesłanie] W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy art. 14b § 4, art. 14i §Art. 119zfo[Kara pieniężna] Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, w drodze decyzji, nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 Art. 119zfp[Wniosek o opinię zabezpieczającą]
§ 1. Zainteresowany może zwrócić się do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o wydaArt. 119zfq[Treść wniosku, załączniki]
§ 1. Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowania wyrównawczego powinieArt. 119zfr[Odmowa wydania opinii zabezpieczającej]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydaje opinię zabezpieczającą w spraArt. 119zfs[Skutki złożenia wniosku] Złożenie wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowania wyrównawczego nie sArt. 119zft[Treść opinii] Opinia zabezpieczająca w sprawie opodatkowania wyrównawczego zawiera w szczególności:
1) wyczerpujący opiArt. 119zfu[Termin wydania opinii]
§ 1. Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowania wyrównawczego załatwia siArt. 119zfv[Opłata]
§ 1. Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowania wyrównawczego podlega opłacie w wysokoścArt. 119zfw[Zmiana opinii] Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną opinię zabezpieczającą w sprawie opArt. 119zfx[Informacja]
§ 1. Na podstawie opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowania wyrównawczego lub odmowy wydania opinii zArt. 119zfy[Opinia organu właściwego w sprawie porozumienia inwestycyjnego]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej zasięga opinArt. 119zfz[Odpowiednie zastosowanie przepisów] Jeżeli postępowanie w sprawie wydania opinii zabezpieczającej w sprawie opodatkowanArt. 119zha[Zadania STIR]
§ 1. STIR służy do:
1) odbioru i przetwarzania danych w celu ustalenia wskaźnika ryzyka;
2) przekazywaniaArt. 119zhb[Zlecanie izbie rozliczeniowej analizy skutków gospodarczych]
§ 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może Art. 119zma(uchylony)Art. 119zza[Zwolnienie środków na zapłatę zaległości podatkowej lub celnej]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, w drodArt. 119zzb[Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy]
§ 1. Na postanowienia, o których mowa w art. 119zw § 1 i 5, art. 119zy § 1, art.Art. 119zzc[Upadek blokady rachunku]
§ 1. Blokada rachunku podmiotu kwalifikowanego upada:
1) z upływem okresu określonego w żądaniArt. 119zzd[Wyłączenie odpowiedzialności] Dokonanie przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową blokady rachunku podArt. 119zze(uchylony)Art. 119zzf[Podmiot właściwy]
§ 1. Kontrolę wypełniania obowiązków, o których mowa w niniejszym dziale, przez banki, spółdzielcze kArt. 119zzg[Kontrola] Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przeprowadza, nie rzadziej niż raz na 2 lata, kontrolę izby rozliczeniArt. 119zzh[Niedopełnienie obowiązku]
§ 1. Bank, spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa, bank zrzeszający oraz Krajowa SpółdziArt. 119zzi[Niedopełnienie obowiązku] Izba rozliczeniowa, która nie dopełnia obowiązku:
1) prowadzenia STIR,
2) ustalenia wskaźnikaArt. 119zzj[Wysokość kary]
§ 1. Karę pieniężną, o której mowa w art. 119zzh i art. 119zzi, nakłada Szef Krajowej Administracji SkarArt. 119zzk[Zastosowanie przepisów KPA] W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale do nakładania kary pieniężnej stosuje sięArt. 119zzl[Przedmiot opinii; wniosek]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej na wniosek, o którym mowa w art. 516 12 § 1, art.Art. 119zzm[Termin wydania opinii]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wydaje opinię bez zbędnej zwłoki, niepóźniej niż w teArt. 119zzn[Zasięgnięcie opinii innych organów]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może w toku postępowania, w zakresie, o Art. 119zzo[Opłata za wniosek]
§ 1. Wniosek podlega opłacie w wysokości odpowiadającej 50% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pArt. 119zzp[Odmowa wydania opinii]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej odmawia wydania opinii, jeżeli okoliczności sprawy wsArt. 119zzq[Pisma i odpisy] Opinię albo odmowę jej wydania przesyła się do sądu rejestrowego, o którym mowa w art. 516 12 § 1, art.Art. 119zzr[Brak przeszkód do prowadzenia czynności sprawdzających]
§ 1. Wydanie opinii nie stanowi przeszkody do prowadzenia wobecArt. 119zzs[Zastosowanie przepisów] W zakresie nieuregulowanym w niniejszym dziale stosuje się odpowiednio przepisy art. 14d § 2, aArt. 119zfma[Uprawnienie]
§ 1. Jeżeli korzyść podatkowa jest osiągana cyklicznie w związku z czynnością określoną w art. 119zfd § 1 Art. 119zfza[Upoważnienie ustawowe] Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, wzór wniArt. 119zfzb[Odpowiednie zastosowanie przepisów] W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisyArt. 120[Zasada ogólna] Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa.Art. 121[Zasady postępowania]
§ 1. Postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowycArt. 122[Zasada postępowania]
§ 1. W toku postępowania organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnegoArt. 123[Zasada udziału stron]
§ 1. Organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania,Art. 124[Uzasadnienie przesłanek] Organy podatkowe powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załaArt. 125[Szybkość działania]
§ 1. Organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprosArt. 126[Dopuszczalne formy załatwiania spraw podatkowych]
§ 1. Sprawy podatkowe załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci paArt. 127[Dwuinstancyjność] Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne.Art. 128[Decyzje ostateczne] Decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne. Uchylenie lub zmiArt. 129[Zakres jawności] Postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron.Art. 130[Wyłączenie pracownika]
§ 1. Funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, zwany dalej "funkcjonariuszem", pracownik urzędu gmiArt. 131[Wyłączenie naczelnika urzędu skarbowego]
§ 1. Naczelnik urzędu skarbowego podlega wyłączeniu od załatwiania spraw dotycArt. 131a[Wyłączenie naczelnika urzędu celnego] W sprawach wyłączenia naczelnika urzędu celno-skarbowego art. 131 stosuje się odpArt. 131b[Postanowienie o wyznaczeniu innego organu podatkowego] W sprawie wyznaczenia innego organu podatkowego, w przypadkach wArt. 132[Wyłączenie wójtów i burmistrzów]
§ 1. Wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, marszałek województwa, ich zastępcyArt. 132a[Dalsze trwanie przyczyn wyłączenia od załatwienia sprawy] Przyczyny wyłączenia od załatwienia sprawy trwają także po usArt. 133[Definicja strony]
§ 1. Stroną w postępowaniu podatkowym jest podatnik, płatnik, inkasent lub ich następca prawny, a takArt. 133a[Żądania organizacji społecznej]
§ 1. Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby, za jej zgodą, występoArt. 134(uchylony)Art. 135[Zdolność prawna] Zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych w sprawach podatkowych ocenia się według przepisów prArt. 136(uchylony)Art. 137(uchylony)Art. 138[Wyznaczenie przedstawiciela]
§ 1. Organ podatkowy występuje do sądu z wnioskiem o wyznaczenie kuratora dla osoby niezdoArt. 138a[Uwierzytelnienie pełnomocnictwa]
§ 1. Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej oArt. 138b[Pełnomocnik]
§ 1. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych.
§ 2. (uchyArt. 138c[Dane identyfikujące mocodawcę]
§ 1. Pełnomocnictwo wskazuje dane identyfikacyjne mocodawcy, w tym jego identyfikator poArt. 138d[Zakres pełnomocnictwa ogólnego]
§ 1. Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych orArt. 138e[Zakres pełnomocnictwa szczególnego]
§ 1. Pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowArt. 138f[Pełnomocnictwo do doręczeń w kraju]
§ 1. Strona ma obowiązek ustanowienia w kraju pełnomocnika do doręczeń, jeżeli nie Art. 138g[Wskazanie pełnomocnika do doręczeń przy większej liczbie pełnomocników] Ustanawiając więcej niż jednego pełnomocnika o Art. 138h[Dokument elektroniczny] Organ podatkowy w razie potrzeby dołącza do akt sprawy wydruk pełnomocnictwa ogólnego lub szczeArt. 138i[Skutek zmiany, wypowiedzenia pełnomocnictwa]
§ 1. Ustanowienie, zmiana zakresu, odwołanie lub wypowiedzenie pełnomocnicArt. 138j[Wzór pełnomocnictwa]
§ 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór pełArt. 138k[Organ prowadzący Rejestr]
§ 1. Centralny Rejestr jest prowadzony przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
§ 2. DosArt. 138l[Tymczasowy pełnomocnik szczególny]
§ 1. W sprawie niecierpiącej zwłoki organ podatkowy wyznacza dla osoby nieobecnej tyArt. 138m[Ustanowienie pełnomocnika do czasu wyznaczenia kuratora przez sąd]
§ 1. W przypadku niemożności wszczęcia postępowania Art. 138n[Wniosek o wyznaczenie]
§ 1. O wyznaczenie doradcy podatkowego jako tymczasowego pełnomocnika szczególnego organ podatkoArt. 138o[Odesłanie] W zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz Kodeksu postępArt. 139[Terminy załatwiania spraw]
§ 1. Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpićArt. 140[Niedotrzymanie terminu, obowiązek organu podatkowego]
§ 1. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminArt. 141[Skarga na nieterminowość]
§ 1. Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie lub terminie ustalonym na podstawie art. Art. 142[Odpowiedzialność pracownika urzędu] Pracownik organu podatkowego, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawyArt. 143[Upoważnienie pracowników urzędu]
§ 1. Organ podatkowy może upoważnić funkcjonariusza lub pracownika kierowanej jednostkArt. 144[Sposób doręczenia]
§ 1. (uchylony)
§ 1a. Organ podatkowy doręcza pisma na adres do doręczeń elektronicznych, chyba że dArt. 144a[Zasady doręczania na adres do doręczeń elektronicznych]
§ 1. W przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznycArt. 144b[Wydruk pisma]
§ 1. W przypadku pism utrwalonych w postaci elektronicznej, które zostały opatrzone kwalifikowanym podpisArt. 145[Sposób doręczenia]
§ 1. Pisma doręcza się stronie, a gdy strona działa przez przedstawiciela - temu przedstawicielowi.
Art. 146[Obowiązek zawiadomienia o zmianie adresu do doręczeń]
§ 1. W toku postępowania strona oraz jej przedstawiciel lub pełnoArt. 146a[Obowiązek zawiadomienia o zmianie adresu]
§ 1. Pełnomocnik ogólny ma obowiązek zawiadomić o zmianie adresu, pod którym Art. 147(uchylony)Art. 147a(uchylony)Art. 148[Miejsce doręczenia]
§ 1. W przypadku doręczania w sposób określony w art. 144 § 1b i 1c osobom fizycznym pisma doręcza Art. 149[Nieobecność adresata] W przypadku nieobecności adresata w miejscu zamieszkania albo pod adresem do doręczeń w kraju pisArt. 150[Doręczenie pisma w postępowaniu]
§ 1. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany w art. 148 § 1 lub art. 14Art. 150a[Doręczenie na adres skrytki pocztowej] Na wniosek strony doręczenie może być dokonane na wskazany przez nią adres skrytArt. 151[Doręczenie w siedzibie lub w miejscu prowadzenia działalności]
§ 1. W przypadku doręczania w sposób określony w art. 14Art. 151a[Pozostawienie w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia]
§ 1. Jeżeli podany przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjnąArt. 152(uchylony)Art. 152a(uchylony)Art. 153[Odmowa przyjęcia]
§ 1. Jeżeli adresat odmawia przyjęcia pisma doręczanego mu w sposób określony w art. 144 § 1b lub 1c,Art. 154[Doręczenie pism kuratorowi]
§ 1. Pisma skierowane do osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowoścArt. 154a[Wniosek ministra]
§ 1. Organ podatkowy może wystąpić do władzy państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwej w sprArt. 154b[Doręczanie pism od obcej władzy]
§ 1. Wniosek o doręczenie pisma pochodzący od obcej władzy organ wyznaczony zgodnie z Art. 154c[Zasada wzajemności] Pisma obcych władz są doręczane z zachowaniem zasady wzajemności.Art. 155[Wezwania do stawienia się]
§ 1. Organ podatkowy może wezwać stronę lub inne osoby do złożenia wyjaśnień, zeznań, przedłArt. 156[Właściwość miejscowa]
§ 1. Wezwany jest obowiązany do osobistego stawienia się tylko na obszarze województwa, w którym Art. 157[Postępowanie poza miejscem zamieszkania]
§ 1. Jeżeli postępowanie podatkowe prowadzone jest przez organ podatkowy, którArt. 157a[Pomoc innego organu podatkowego] Organ podatkowy, przed którym toczy się postępowanie podatkowe, może zwrócić się o dokArt. 158[Wyjątki] Przepisów art. 156 § 1 oraz art. 157 nie stosuje się w przypadkach, w których charakter sprawy lub czynności wArt. 159[Treść wezwania]
§ 1. W wezwaniu należy wskazać:
1) nazwę i adres organu podatkowego;
2) imię i nazwisko osoby wzywanej;Art. 160[Inne formy wezwania]
§ 1. W sprawach uzasadnionych ważnym interesem adresata lub gdy stan sprawy tego wymaga, wezwania Art. 161(uchylony)Art. 162[Niezawinione przekroczenie terminu]
§ 1. W razie uchybienia terminu należy przywrócić termin na wniosek zainteresowanegArt. 163[Przywrócenie terminu]
§ 1. W sprawie przywrócenia terminu postanawia właściwy w sprawie organ podatkowy.
§ 2. W sprawieArt. 164[Wstrzymanie wykonania decyzji] Przed rozpatrzeniem podania o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania lub zażaleniaArt. 165[Inicjatywa wszczęcia postępowania]
§ 1. Postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
§ 2. WszczęArt. 165a[Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania]
§ 1. Gdy żądanie, o którym mowa w art. 165, zostało wniesione przez osoArt. 165b[Wszczęcie postępowania podatkowego]
§ 1. W przypadku ujawnienia przez kontrolę podatkową nieprawidłowości co do wywiązyArt. 165c[Nieprawidłowości]
§ 1. Nie wszczyna się postępowania podatkowego, gdy wskutek objęcia danego okresu rozliczeniowego powArt. 166[Połączenie postępowań]
§ 1. W sprawach, w których prawa i obowiązki stron wynikają z tego samego stanu faktycznego orazArt. 166a(uchylony)Art. 167[Zakres żądania]
§ 1. Do czasu wydania decyzji przez organ pierwszej instancji strona może wystąpić o rozszerzenie zakreArt. 168[Formy podania]
§ 1. Podania wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnoArt. 169[Podania niespełniające wymogów prawa]
§ 1. Jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa, organ podatArt. 170[Podanie do niewłaściwego organu]
§ 1. Jeżeli organ podatkowy, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie,Art. 171[Podanie dotyczące wielu spraw]
§ 1. Jeżeli podanie dotyczy kilku spraw podlegających załatwieniu przez różne organy, orArt. 171a[Metryka sprawy]
§ 1. W aktach sprawy zakłada się metrykę sprawy.
§ 2. W treści metryki sprawy wskazuje się wszystkie osArt. 172[Obowiązek sporządzenia protokołu]
§ 1. Organ podatkowy sporządza zwięzły protokół z każdej czynności postępowania mającArt. 173[Treść protokołu]
§ 1. Protokół sporządza się tak, aby z jego treści wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokoArt. 174[Protokół przesłuchania]
§ 1. Protokół przesłuchania powinien być odczytany i przedłożony do podpisu osobie zeznającej nArt. 175[Dołączenie zeznań] Organ podatkowy może zezwolić na dołączenie do protokółu zeznania na piśmie podpisanego przez zeznajArt. 176[Skreślenia w protokole] Skreśleń i poprawek w protokóle należy tak dokonywać, aby wyrazy skreślone i poprawione były czArt. 177[Adnotacje]
§ 1. Czynności organu podatkowego, z których nie sporządza się protokółu, a które mają znaczenie dla sprawy Art. 178[Obowiązek udostępniania akt]
§ 1. Strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporzArt. 179[Akta objęte tajemnicą]
§ 1. Przepisów art. 178 nie stosuje się do znajdujących się w aktach sprawy dokumentów zawierająArt. 179a[Dostęp do danych przetwarzanych] Przepis art. 178 § 1 nie narusza prawa osoby, której dane dotyczą, do skorzystania z uArt. 180[Definicja dowodu]
§ 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest spArt. 181[Uszczegółowienie definicji] Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złArt. 181a[Odwzorowanie cyfrowe]
§ 1. Podanie lub deklaracja odwzorowane cyfrowo są równoważne pod względem skutków prawnych podanArt. 182[Informacje z banków]
§ 1. Jeżeli z dowodów zgromadzonych w toku postępowania podatkowego wynika potrzeba uzupełnienia tArt. 183[Żądanie przekazania informacji] Z żądaniem sporządzenia i przekazania informacji, o których mowa w art. 182, upoważnionArt. 184[Treść żądania]
§ 1. Upoważniony organ podatkowy, występując z żądaniem, o którym mowa w art. 182, powinien zwracać szczArt. 185[Odmowa udzielenia informacji] Instytucje finansowe wymienione w art. 182 odmawiają udzielenia informacji, jeżeli żądaniArt. 186(uchylony)Art. 187[Materiał dowodowy]
§ 1. Organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowArt. 188[Żądanie strony] Żądanie strony dotyczące przeprowadzenia dowodu należy uwzględnić, jeżeli przedmiotem dowodu są okoliczArt. 189[Termin przedstawienia dowodu]
§ 1. Organ podatkowy może wyznaczyć stronie termin do przedstawienia dowodu będącego w jeArt. 190[Zeznania świadków]
§ 1. Strona powinna być zawiadomiona o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków, Art. 191[Ocena dowodów] Organ podatkowy ocenia na podstawie całego zebranego materiału dowodowego, czy dana okoliczność została Art. 192[Uznanie okoliczności za udowodnioną] Okoliczność faktyczna może być uznana za udowodnioną, jeżeli strona miała możliwośArt. 193[Dowody z ksiąg podatkowych]
§ 1. Księgi podatkowe prowadzone rzetelnie i w sposób niewadliwy stanowią dowód tego, co wyArt. 193a[Przesyłanie ksiąg podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej]
§ 1. W przypadku prowadzenia ksiąg podatkowArt. 194[Dokumenty urzędowe]
§ 1. Dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego orgArt. 194a[Odpis lub wyciąg]
§ 1. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub jednostki, o których mowa w art. 194 § 1 i 2, wArt. 195[Świadkowie] Świadkami nie mogą być:
1) osoby niezdolne do postrzegania lub komunikowania swych spostrzeżeń;
2) osoby obArt. 196[Odmowa zeznań]
§ 1. Nikt nie ma prawa odmówić zeznań w charakterze świadka, z wyjątkiem małżonka strony, wstępnych, zstArt. 197[Powołanie biegłych]
§ 1. W przypadku gdy w sprawie wymagane są wiadomości specjalne, organ podatkowy może powołać na biArt. 198[Oględziny]
§ 1. Organ podatkowy może w razie potrzeby przeprowadzić oględziny.
§ 2. Jeżeli przedmiot oględzin znajduje Art. 199[Przesłuchanie strony] Organ podatkowy może przesłuchać stronę po wyrażeniu przez nią zgody. Do przesłuchania strony stoArt. 199a[Zgodny zamiar stron]
§ 1. Organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron Art. 199b[Przesłuchanie strony lub świadka]
§ 1. Przesłuchanie strony lub świadka przez organ podatkowy może nastąpić przy użyciuArt. 200[Termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego]
§ 1. Przed wydaniem decyzji organ podatkowy wyznaArt. 200a[Okoliczności przeprowadzenia rozprawy]
§ 1. Organ odwoławczy przeprowadzi w toku postępowania rozprawę:
1) z urzędu - jArt. 200b[Termin rozprawy] Termin rozprawy powinien być tak wyznaczony, aby doręczenie wezwania nastąpiło najpóźniej na 7 dni przArt. 200c[Uczestnicy postępowania]
§ 1. Rozprawą kieruje upoważniony do przeprowadzenia rozprawy pracownik organu odwoławczego.
§Art. 200d[Przebieg rozprawy]
§ 1. Na rozprawie strona może składać wyjaśnienia, zgłaszać żądania, propozycje i zarzuty oraz przedArt. 201[Przesłanki zawieszenia]
§ 1. Organ podatkowy zawiesza postępowanie:
1) w razie śmierci strony, jeżeli postępowanie nie Art. 202[Usunięcie przyczyn zawieszenia] Organ podatkowy, który zawiesił postępowanie z przyczyn określonych w art. 201 § 1 pkt Art. 203[Rozstrzyganie zagadnienia wstępnego]
§ 1. Organ podatkowy, który zawiesił postępowanie z przyczyny określonej w art. 20Art. 204[Rozstrzyganie zagadnienia wstępnego]
§ 1. Organ podatkowy, na wniosek strony, może zawiesić postępowanie w sprawie udziArt. 204a(uchylony)Art. 205[Podjęcie postępowania]
§ 1. Organ podatkowy podejmuje z urzędu lub na wniosek strony, w drodze postanowienia, zawieszonArt. 205a[Podjęcie postępowania z urzędu]
§ 1. Organ podatkowy podejmuje postępowanie z urzędu, gdy ustanie przyczyna zawieszeniaArt. 206[Wstrzymanie biegu terminów] Zawieszenie postępowania wstrzymuje bieg terminów przewidzianych w niniejszym dziale.Art. 207[Decyzja]
§ 1. Organ podatkowy orzeka w sprawie w drodze decyzji, chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.
Art. 208[Umorzenie]
§ 1. Gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, w szczególności w razie przedawniArt. 209[Opinie innych organów]
§ 1. Jeżeli przepis prawa uzależnia wydanie decyzji od zajęcia stanowiska przez inny organ, w tyArt. 210[Treść decyzji]
§ 1. Decyzja zawiera:
1) oznaczenie organu podatkowego;
2) datę jej wydania;
3) oznaczenie strony;
4) poArt. 211[Forma decyzji] Decyzję doręcza się stronie na piśmie.Art. 212[Obowiązywanie decyzji] Organ podatkowy, który wydał decyzję, jest nią związany od chwili jej doręczenia. Decyzje, o któArt. 213[Żądanie uzupełnienia decyzji]
§ 1. Strona może, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, zażądać jej uzupełnienia Art. 214[Pouczenie o odwołaniu] Nie może szkodzić stronie błędne pouczenie w decyzji co do prawa odwołania lub skargi do sądu adArt. 215[Sprostowanie błędów]
§ 1. Organ podatkowy może, z urzędu lub na żądanie strony, prostować w drodze postanowienia błędy Art. 216[Postanowienia]
§ 1. W toku postępowania organ podatkowy wydaje postanowienia.
§ 2. Postanowienia dotyczą poszczególnychArt. 217[Treść postanowienia]
§ 1. Postanowienie zawiera:
1) oznaczenie organu podatkowego;
2) datę jego wydania;
3) oznaczenie Art. 218[Forma postanowienia] Postanowienie, od którego służy zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, doręcza się na piśArt. 219[Odesłanie] Do postanowień stosuje się odpowiednio przepisy art. 208, 210 § 2a i § 3-5 oraz art. 211-215, a do postanowiArt. 220[Odwołanie od decyzji]
§ 1. Od decyzji organu podatkowego wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie tylko doArt. 221[Odwołanie od decyzji]
§ 1. W przypadku wydania decyzji w pierwszej instancji przez Szefa Krajowej Administracji SkarbowArt. 221a(uchylony)Art. 222[Treść odwołania] Odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zaArt. 223[Tryb odwołania]
§ 1. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu podatkowego, który wArt. 223a(uchylony)Art. 224(uchylony)Art. 224a(uchylony)Art. 224b(uchylony)Art. 224c(uchylony)Art. 225(uchylony)Art. 226[Uchylenie decyzji]
§ 1. Jeżeli organ podatkowy, który wydał decyzję, uzna, że odwołanie wniesione przez stronę zasługujArt. 227[Przekazanie odwołania]
§ 1. Organ podatkowy, do którego wpłynęło odwołanie, przekazuje je wraz z aktami sprawy organowiArt. 228[Niedopuszczalność odwołania]
§ 1. Organ odwoławczy stwierdza w formie postanowienia:
1) niedopuszczalność odwołania;
2)Art. 229[Postępowanie uzupełniające] Organ odwoławczy może przeprowadzić, na żądanie strony lub z urzędu, dodatkowe postępowanieArt. 230(uchylony)Art. 231(uchylony)Art. 232[Cofnięcie odwołania]
§ 1. Strona może cofnąć odwołanie przed wydaniem decyzji przez organ odwoławczy, z zastrzeżeniem §Art. 233[Decyzje organu odwoławczego]
§ 1. Organ odwoławczy wydaje decyzję, w której:
1) utrzymuje w mocy decyzję organu pierwszArt. 234[Decyzje na niekorzyść strony] Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się, chyba że zaArt. 234a[Termin zwrotu akt sprawy] Organ odwoławczy zwraca akta sprawy organowi pierwszej instancji niewcześniej niż po upływie Art. 235[Odesłanie] W sprawach nieuregulowanych w art. 220-234 w postępowaniu przed organami odwoławczymi mają odpowiednie zastoArt. 236[Zażalenie na postanowienie]
§ 1. Na wydane w toku postępowania postanowienie służy zażalenie, gdy ustawa tak stanowi.
§Art. 237[Zaskarżenie postanowienia] Postanowienie, na które nie służy zażalenie, strona może zaskarżyć tylko w odwołaniu od decyArt. 238(uchylony)Art. 239[Odesłanie] W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale do zażaleń mają odpowiednie zastosowanie przepisy dotycząArt. 239a[Decyzja nieostateczna] Decyzja nieostateczna, nakładająca na stronę obowiązek podlegający wykonaniu w trybie przepisów Art. 239b[Rygor natychmiastowej wykonalności]
§ 1. Decyzji nieostatecznej może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdyArt. 239c[Charakter prawny decyzji o zabezpieczeniu] Decyzja o zabezpieczeniu ma rygor natychmiastowej wykonalności z mocy prawa,Art. 239d[Wyłączenie nadania rygoru natychmiastowej wykonalności]
§ 1. Nie nadaje się rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjiArt. 239e[Zasady wykonania decyzji ostatecznej] Decyzja ostateczna podlega wykonaniu, chyba że wstrzymano jej wykonanie.Art. 239f[Wstrzymanie wykonania decyzji]
§ 1. Organ podatkowy pierwszej instancji wstrzymuje wykonanie decyzji ostatecznej w raziArt. 239g[Dobrowolne wykonanie decyzji] Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia strony możliwości dobrowolnego wykonania decyzArt. 239h[Zasady naliczania odsetek za zwłokę] Wstrzymanie wykonania decyzji nie ma wpływu na naliczanie odsetek za zwłokę.Art. 239i[Hipoteka; zastaw] Ustanowienie hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego nie stanowi wykonania decyzji.Art. 239j[Odpowiednie zastosowanie przepisów] Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio do wykonania postanowień.Art. 240[Przesłanki wznowienia postępowania]
§ 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1) Art. 241[Inicjatywa wznowienia]
§ 1. Wznowienie postępowania następuje z urzędu lub na żądanie strony.
§ 2. Wznowienie postępowaArt. 242(uchylony)Art. 243[Forma decyzji o wznowieniu]
§ 1. W razie dopuszczalności wznowienia postępowania organ podatkowy wydaje postanowienie oArt. 244[Właściwość organu]
§ 1. Organem właściwym w sprawach wymienionych w art. 243 jest organ, który wydał w sprawie decyzję Art. 245[Wydanie nowej decyzji]
§ 1. Organ podatkowy po przeprowadzeniu postępowania określonego w art. 243 § 2 wydaje decyzję, Art. 246[Wstrzymanie wykonania decyzji]
§ 1. Organ podatkowy właściwy w sprawie wznowienia postępowania wstrzyma z urzędu lub naArt. 247[Przesłanki nieważności decyzji]
§ 1. Organ podatkowy stwierdza nieważność decyzji ostatecznej, która:
1) została wydanaArt. 248[Postępowanie w sprawie o nieważność]
§ 1. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji wszczyna się z urzęduArt. 249[Termin wniesienia żądania]
§ 1. Organ podatkowy wydaje decyzję o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia Art. 250(uchylony)Art. 251(uchylony)Art. 252[Wstrzymanie zaskarżonej decyzji]
§ 1. Organ podatkowy, właściwy w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji, wstrzymuje Art. 253[Przesłanki uchylenia lub zmiany]
§ 1. Decyzja ostateczna, na mocy której strona nie nabyła prawa, może być uchylona lubArt. 253a[Decyzja, na mocy której strona nabyła prawo]
§ 1. Decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być za jArt. 253b[Niestosowanie przepisów o uchyleniu lub zmianie decyzji] Przepisów art. 253 i art. 253a nie stosuje się do decyzji:
1) Art. 254[Decyzja dotycząca wysokości zobowiązania]
§ 1. Decyzja ostateczna, ustalająca lub określająca wysokość zobowiązania podArt. 255[Uchylenie decyzji]
§ 1. Organ podatkowy pierwszej instancji uchyla decyzję, jeżeli została ona wydana z zastrzeżeniem dArt. 256[Termin wszczęcia postępowania]
§ 1. Organ podatkowy odmawia wszczęcia postępowania w sprawie uchylenia lub zmiany decyzArt. 257(uchylony)Art. 258[Przesłanki wygaśnięcia decyzji]
§ 1. Organ podatkowy, który wydał decyzję, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli:
1) stała Art. 259(uchylony)Art. 259a[Wygaśnięcie decyzji stwierdzającej nadpłatę podatku] Decyzja stwierdzająca nadpłatę podatku wygasa z dniem doręczenia dArt. 259b[Wygaśnięcie decyzji] Jeżeli zainteresowany cofnięciem skutków unikania opodatkowania nie skorzystał z uprawnień określoArt. 260[Odesłanie do przepisów prawa cywilnego] Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy prawa cywilnego.Art. 261(uchylony)Art. 262[Czynności zagrożone karą]
§ 1. Strona, pełnomocnik strony, świadek lub biegły, którzy mimo prawidłowego wezwania organuArt. 262a[Wysokość kary]
§ 1. Kwota, o której mowa w art. 262 § 1, podlega w każdym roku podwyższeniu w stopniu odpowiadającym wsArt. 263[Tryb nakładania kary]
§ 1. O nałożeniu kary porządkowej oraz o jej uchyleniu rozstrzyga organ podatkowy, przed którym tArt. 264[Zasada ogólna] Jeżeli dalsze przepisy nie stanowią inaczej, koszty postępowania przed organami podatkowymi ponosi SkarbArt. 265[Definicja kosztów postępowania]
§ 1. Do kosztów postępowania zalicza się:
1) koszty podróży i inne należności świadków,Art. 266[Tryb zwrotu kosztów]
§ 1. Organ podatkowy, na żądanie, zwraca koszty postępowania, o których mowa w art. 265 § 1 pkt 1-Art. 267[Koszty obciążające stronę]
§ 1. Stronę obciążają koszty:
1) które zostały poniesione w jej interesie albo na jej żądaniArt. 268[Dodatkowe koszty]
§ 1. Osobę, która przez niewykonanie obowiązków, o których mowa w art. 262 § 1, spowodowała dodatkoweArt. 269[Postanowienie o kosztach strony]
§ 1. Organ podatkowy ustala, w drodze postanowienia, wysokość kosztów postępowania, ktArt. 270[Umorzenie kosztów]
§ 1. Organ podatkowy, na wniosek osoby obowiązanej, w przypadku uzasadnionym jej ważnym interesem luArt. 270a[Postanowienie] W sprawie kosztów postępowania wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie.Art. 270b[Delegacja dla ministra] Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaArt. 271[Tryb ścigania]
§ 1. Koszty postępowania podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administArt. 272[Cel czynności sprawdzających] Organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem art. 272a, dokonują czynności sprawArt. 272a[Czynności sprawdzające] Szef Krajowej Administracji Skarbowej lub organ podatkowy upoważniony przez ministra właściwegoArt. 273(uchylony)Art. 274[Korekta deklaracji]
§ 1. W razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki bądź żeArt. 274a[Złożenie wyjaśnień]
§ 1. Organ podatkowy może zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub Art. 274b[Przedłużenie terminu]
§ 1. Jeżeli przeprowadzenie czynności sprawdzających zasadność zwrotu podatku wymaga przedłużeniaArt. 274c[Żądanie przedstawienia dokumentów]
§ 1. Organ podatkowy, w związku z postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową, mArt. 275[Obowiązek informowania]
§ 1. Jeżeli ze złożonej deklaracji wynika, że podatnik skorzystał z przysługujących mu ulg podaArt. 276[Oględziny lokalu]
§ 1. Organ podatkowy, za zgodą podatnika, może dokonać oględzin lokalu mieszkalnego lub części tego lArt. 277[Uogólnienie] Przepisy art. 274-276 stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia deklaracji lub wniosku w sprawie zwrotuArt. 278[Wyłączenie naczelnika urzędu skarbowego] W przypadku wyłączenia organu podatkowego od dokonywania czynności sprawdzającArt. 278a(uchylony)Art. 279(uchylony)Art. 280[Odesłanie] W sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale stosuje się odpowiednio przepisy art. 143, art. 193a oraz roArt. 281[Kontrola podatkowa]
§ 1. Organy podatkowe pierwszej instancji przeprowadzają kontrolę podatkową u podatników, płatnikówArt. 281a(uchylony)Art. 282[Inicjatywa] Kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu.Art. 282a[Ponowne wszczęcie kontroli]
§ 1. W zakresie spraw rozstrzygniętych decyzją ostateczną organu podatkowego kontrola podatArt. 282b[Zawiadomienie]
§ 1. Organy podatkowe zawiadamiają kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, z zastrzeżenArt. 282c[Kontrola podatkowa bez uprzedniego zawiadomienia]
§ 1. Nie zawiadamia się o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, jeżArt. 283[Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli]
§ 1. Kontrola podatkowa jest przeprowadzana na podstawie imiennego upoważnienArt. 284[Doręczenie upoważnienia]
§ 1. Wszczęcie kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem § 3 i art. 284a § 1, następuje przez doręcArt. 284a[Niezwłoczne podjęcie kontroli]
§ 1. Kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowaneArt. 284b[Zakończenie kontroli]
§ 1. Kontrola powinna zostać zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak niepóźniej niż w terminie wskaArt. 284aa[Kontrola w spółkach] W przypadku gdy kontrolowana spółka cywilna, jawna, partnerska, komandytowa albo komandytowo-akcyjArt. 284ab[Kontrola w podatkowej grupie kapitałowej]
§ 1. W przypadku kontroli podatkowej w zakresie funkcjonowania podatkowej gruArt. 285[Obecność kontrolowanego]
§ 1. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, reprezentanta kontrolowaneArt. 285a[Miejsce przeprowadzenia czynności kontrolnych]
§ 1. Czynności kontrolne prowadzone są w siedzibie kontrolowanego, w innArt. 285b[Czynności kontrolne w siedzibie organu podatkowego] Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne za zgodą kontrolowaneArt. 286[Uprawnienia kontrolującego]
§ 1. Kontrolujący, w zakresie wynikającym z upoważnienia, są w szczególności uprawnieni do:Art. 286a[Pomoc lub asysta]
§ 1. Kontrolujący może w razie uzasadnionej potrzeby wezwać, w pilnych przypadkach także ustnie, pomoArt. 287[Obowiązki kontrolowanego]
§ 1. Kontrolowany, jego pracownik oraz osoba współdziałająca z kontrolowanym są obowiązani umArt. 288[Oględziny lokalu]
§ 1. Kontrolujący ma prawo wstępu na teren, do budynku lub lokalu mieszkalnego kontrolowanego w celu:Art. 288a(uchylony)Art. 289[Zawiadomienie o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu]
§ 1. Kontrolowanego zawiadamia się o miejscu i terminie przeArt. 290[Treść protokołu]
§ 1. Przebieg kontroli kontrolujący dokumentuje w protokole. Stan faktyczny może być ponadto utrwalonyArt. 290a[Delegacja] Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości oraz ministrem włArt. 290b[Protokół z czynności kontrolnych]
§ 1. W przypadku stwierdzenia w toku kontroli, że organ przeprowadzający kontrolę byłArt. 290c[Podjęcie zawieszonej kontroli] Po otrzymaniu akt kontroli na podstawie art. 119gb § 2 lub art. 119k § 1 i 1a naczelnik Art. 291[Zastrzeżenia]
§ 1. Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręArt. 291a[Przeprowadzanie kontroli jednoczesnej]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może uzgadniać z obcymi władzami przeArt. 291b[Obowiązek powiadomienia organu o zmianie adresu] Jeżeli w toku kontroli podatkowej ujawniono nieprawidłowości, kontroloArt. 291c[Odesłanie] Do kontroli działalności gospodarczej podatnika będącego przedsiębiorcą stosuje się przepisy rozdziału 5 ustArt. 291d[Odpowiednie stosowanie do reprezentanta lub pełnomocnika]
§ 1. Przepisy dotyczące kontrolowanego stosuje się odpowiedniArt. 292[Odesłanie] W sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale stosuje się odpowiednio przepisy art. 102, art. 135, art. 13Art. 293[Zakres tajemnicy skarbowej]
§ 1. Indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatnArt. 294[Zobowiązani do tajemnicy]
§ 1. Do przestrzegania tajemnicy skarbowej obowiązani są:
1) pracownicy izb administracji skaArt. 295[Dostęp do informacji] W toku postępowania podatkowego dostęp do informacji pochodzących z banku lub innej instytucji fiArt. 295a[Podmioty mające dostęp do informacji]
§ 1. W toku postępowania w sprawie wydania uprzedniego porozumienia cenowego, o kArt. 295b[Dostęp do akt] W toku kontroli, o której mowa w dziale III rozdziale 9, dziale IIIA rozdziale 5 oraz dziale VB rozdzialArt. 295c[Dostęp do informacji o schematach podatkowych] Dostęp do informacji o schematach podatkowych oraz innych dokumentów zwiArt. 295d[Podmioty mające dostęp do informacji]
§ 1. Dostęp do informacji przekazanych przez podatnika w ramach realizacji współdArt. 296[Przechowywanie akt]
§ 1. Akta zawierające informacje:
1) pochodzące z banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kreArt. 297[Udostępnianie informacji bankowych]
§ 1. Akta, w tym akta zawierające informacje wymienione w art. 182 lub informacje dArt. 297a[Udostępnienie informacji uzyskanych od państw UE]
§ 1. Informacje podatkowe, o których mowa w ustawie z dnia 9 marca 20Art. 297bAkta dotyczące wydania uprzedniego porozumienia cenowego, o którym mowa w dziale III ustawy z dnia 16 października 2019 Art. 297c[Udostępnianie danych uzyskanych w ramach przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych]
§Art. 297d[Dostęp do informacji o schematach podatkowych ministra]
§ 1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ma dostęp Art. 297e[Udostępniane danych]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia:
1) Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu - w zArt. 297f[Organy mające dostęp do informacji] Informacje przekazane przez podatnika w ramach realizacji współdziałania, o którym Art. 297g[Udostępnianie informacji] Informacje przekazane przez inwestora w toku zawierania, zmiany lub wypowiadania porozumieniaArt. 297h[Udostępnianie faktur]
§ 1. Faktury ustrukturyzowane, o których mowa w art. 2 pkt 32a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o pArt. 298[Udostępnianie innych informacji] Akta niezawierające informacji, o których mowa w art. 182, lub informacji dotyczących Art. 298a[Udostępnienie danych objętych tajemnicą skarbową]
§ 1. Organy podatkowe inne niż organy Krajowej Administracji SkarboweArt. 299[Przekazywanie informacji innym organom]
§ 1. Organy podatkowe udostępniają informacje zawarte w aktach, z wyłączeniem iArt. 299aAkta, o których mowa w art. 298, i dokumenty zawierające informacje, o których mowa w art. 299, przekazywane organom i oArt. 299b[Zgoda na ujawnienie informacji stanowiących tajemnicę skarbową]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej może:
1) ujaArt. 299c[Udostępnianie informacji dotyczących spraw podatkowych] Organy podatkowe udostępniają informacje zawarte w aktach, z wyArt. 299d[Odesłanie] Do informacji, o których mowa w art. 293 § 2 pkt 1 i 5, stosuje się przepisy niniejszego działu dotyczące udArt. 299e[Udostępnianie przez Szefa KAS danych podatkowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego]
§ 1. Szef Krajowej AdminArt. 299f[Prawdopodobieństwo wystąpienia opóźnień]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej przekazuje Prezesowi Urzędu OchronyArt. 299g[Sposób udostępniania faktur]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia Prezesowi Urzędu Ochrony KonkurencjiArt. 299h[Sposób udostępniania faktur]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia organom Państwowej Inspekcji OchronyArt. 299i[Dane]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia nieodpłatnie organom właściwym do spraw cyberbezpieczeństwaArt. 299j[Udostępnianie danych i informacji]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia, w drodze teletransmisji, z CeArt. 299k[Dostęp do danych objętych tajemnicą skarbową]
§ 1. Podmioty świadczące usługi informatyczne na rzecz organów podatkowycArt. 299aa[Udostępnianie akt] Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia akta, o których mowa w art. 298, oraz infArt. 300(uchylony)Art. 301[Odesłanie] Przepisy art. 297-299 nie naruszają uprawnień strony przewidzianych w art. 178 i art. 179.Art. 302(uchylony)Art. 303(uchylony)Art. 304(uchylony)Art. 305[Informacje zbiorcze]
§ 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej podaje do wiadomości publicznej zbiorcze informacje dotArt. 305a(uchylony)Art. 305b(uchylony)Art. 305c(uchylony)Art. 305d(uchylony)Art. 305e(uchylony)Art. 305f(uchylony)Art. 305g(uchylony)Art. 305h(uchylony)Art. 305i(uchylony)Art. 305j(uchylony)Art. 305k(uchylony)Art. 305l(uchylony)Art. 305m(uchylony)Art. 305n(uchylony)Art. 305o(uchylony)Art. 305p[Naruszenie przepisów nakładających obowiązek przekazywania informacji związanych z rachunkami podmiotów kwalifikowanychArt. 305q[Niedopełnienie obowiązku dokonania blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego]
§ 1. Kto, działając w imieniu lub w interArt. 305r[Nieuprawnione ujawnianie lub wykorzystywanie informacji]
§ 1. Kto, nie będąc do tego uprawnionym, ujawnia lub wykorzystArt. 305ja(uchylony)Art. 305ka(uchylony)Art. 305la(uchylony)Art. 305ma(uchylony)Art. 305mb(uchylony)Art. 306[Kary za złamanie tajemnicy]
§ 1. Kto, będąc obowiązanym do zachowania tajemnicy skarbowej, ujawnia informacje objęte tąArt. 306a[Zaświadczenie]
§ 1. Organ podatkowy wydaje zaświadczenia na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie.
§ 2. ZaświadArt. 306b[Obowiązek wydania]
§ 1. W przypadkach, o których mowa w art. 306a § 2, organ podatkowy jest obowiązany wydać zaświadczeArt. 306c[Odmowa wydania] Odmowa wydania zaświadczenia lub zaświadczenia o treści żądanej przez osobę ubiegającą się o nie następArt. 306d[Fakty znane z urzędu]
§ 1. Organ podatkowy nie może żądać zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stArt. 306e[Zaświadczenie o niezaleganiu]
§ 1. Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości wydaje siArt. 306f[Zaświadczenie o zobowiązaniach spadkodawcy]
§ 1. Organ podatkowy na wniosek osoby, która uprawdopodobni, że może być spArt. 306g[Zaświadczenie o zobowiązaniach zbywającego]
§ 1. Organy podatkowe w zakresie, o którym mowa w art. 112 § 1, wydają zaśwArt. 306h[Zgoda podatnika]
§ 1. Organy podatkowe, za zgodą podatnika, wydają zaświadczenie o wysokości zaległości podatkowych podArt. 306i[Zaświadczenie o wysokości dochodu]
§ 1. Organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o wysokości jego dochArt. 306j[Delegacja] Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) tryb wydawania zaświadcArt. 306k[Odesłanie] W sprawach nieuregulowanych w art. 306a-306ia oraz art. 306l stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 1-6Art. 306l[Certyfikat rezydencji] Organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o jego miejscu zamieszkania lub siedziArt. 306m(uchylony)Art. 306n[Upoważnienie dla ministra] Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór zaświArt. 306aa[Przekazanie informacji] Organ podatkowy przekazuje informacje, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2016/Art. 306ha[Zaświadczenie, sprawy podatkowe]
§ 1. Organ podatkowy na wniosek banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytoweArt. 306ia[Zaświadczenie] Organ podatkowy, na wniosek kontrahenta podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, wydaje zaświadczArt. 306ka[Odpowiednie zastosowanie przepisów] W przypadku gdy zaświadczenia są generowane automatycznie w e-Urzędzie Skarbowym, pArt. 307(pominięty)Art. 308(pominięty)Art. 309(pominięty)Art. 310(pominięty)Art. 311(pominięty)Art. 312(pominięty)Art. 313(pominięty)Art. 314(pominięty)Art. 315(pominięty)Art. 316(pominięty)Art. 317(pominięty)Art. 318(pominięty)Art. 319(pominięty)Art. 320(pominięty)Art. 321(pominięty)Art. 322(pominięty)Art. 323(pominięty)Art. 324[Sprawy wszczęte wcześniej]
§ 1. Do spraw wszczętych, a nierozpatrzonych przez organ podatkowy pierwszej instancji przedArt. 325[Zaniechanie poboru podatku] Przepis art. 22 § 4 stosuje się również do złożonych, a nierozpatrzonych przed dniem wejściArt. 326[Wygasanie hipoteki ustawowej]
§ 1. Hipoteka ustawowa powstała w okresie roku od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy Art. 327[Wygasanie zastawów] Wygasają zastawy ustawowe powstałe przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.Art. 328[Wzajemne potrącenia] Wierzytelności wobec Skarbu Państwa lub państwowych jednostek budżetowych, które stały się wymagalArt. 329[Terminy] Terminy przewidziane w:
1) art. 69 § 2 - stosuje się również do zdarzeń, które nastąpiły przed dniem wejścia wArt. 330[Zwrot nadpłat] Zwrot nadpłat powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy dokonywany jest na podstawie przeArt. 331[Korygowanie deklaracji]
§ 1. Prawo do skorygowania deklaracji, o którym mowa w art. 81 § 2, stosuje się również do deklArt. 332[Odpowiedzialność osób trzecich] Do odpowiedzialności osób trzecich, o których mowa w ustawie o zobowiązaniach podatkowyArt. 333[Podział osoby prawnej] Osoby prawne, o których mowa w art. 117, ponoszą również odpowiedzialność za zaległości podatkowArt. 334[Postępowanie odwoławcze]
§ 1. Odwołania od decyzji urzędu skarbowego, wniesione do podatkowej komisji odwoławczej przedArt. 335[Odwołania od decyzji] Odwołania od decyzji wydanych na podstawie przepisów ustawy o zobowiązaniach podatkowych, wniesioArt. 336[Uchylenie decyzji ostatecznej] Wnioski o uchylenie lub zmianę decyzji ostatecznej, na podstawie której strona nabyła prArt. 337[Żądanie nieważności decyzji] Żądanie uchylenia, zmiany lub stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej określającej wyArt. 338[Żądanie nieważności decyzji; umorzenie postępowania]
§ 1. Umarza się wszczęte z urzędu postępowania w sprawie uchyleniaArt. 339[Rozszerzenie art. 258] Przepisy art. 258 § 1 pkt 3-5, § 2 i 3 oraz art. 259 stosuje się również do decyzji wydanych przArt. 340[Termin] Oświadczenia, o których mowa w art. 278 § 3-5 oraz art. 279 § 3, składane są w terminie 2 miesięcy od dnia wejśArt. 341[Termin] Jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na ustawę o zobowiązaniach podatkowych lub odsyłają ogólnie do przepiArt. 342[Ograniczenie obowiązku informacyjnego]
§ 1. W okresie do dnia 31 grudnia 1999 r. instytucje finansowe wymienione w art.Art. 343[Derogacja]
§ 1. Tracą moc:
1) dekret z dnia 16 maja 1956 r. o umarzaniu i udzielaniu ulg w spłacaniu należności państwoArt. 344[Wejście w życie] Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r., z tym że przepisy art. 22 § 6, art. 28 § 3, art. 46