NSA oddalił skargę kasacyjną spółki w sprawie bezczynności organu podatkowego w przedmiocie zwrotu nadpłaty podatku dochodowego od osób prawnych, uznając, że złożenie korekty deklaracji nie zastępuje wniosku o stwierdzenie nadpłaty.
Art. 75 OPOrdynacja podatkowa
Art. 75
Art. 75 [Zwrot nadpłaty]
§ 1. Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
§ 2. Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki, w zakresie zobowiązań spółki, chyba że nadpłata wynika ze skorygowanej deklaracji składanej po upływie terminu do jej złożenia. Równocześnie z wnioskiem należy złożyć umowę spółki aktualną na dzień rozwiązania spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.
§ 2a. Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje także:
1) spółkom, które tworzyły podatkową grupę kapitałową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie utraty przez tę grupę statusu podatnika, w zakresie zobowiązań tej grupy,
2) przedstawicielowi grupy VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, po utracie przez tę grupę statusu podatnika
- chyba że nadpłata wynika ze skorygowanej deklaracji składanej po upływie terminu do jej złożenia.
§ 3. (uchylony)
§ 3a. (uchylony)
§ 4. Jeżeli prawidłowość skorygowanej deklaracji nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydawania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W takim przypadku korekta wywołuje skutki prawne.
§ 4a. W decyzji stwierdzającej nadpłatę organ podatkowy określa wysokość zobowiązania podatkowego w prawidłowej wysokości w takim zakresie, w jakim powstanie nadpłaty jest związane ze zmianą wysokości zobowiązania podatkowego. W zakresie, w jakim wniosek albo korekta deklaracji są niezasadne, organ odmawia stwierdzenia nadpłaty.
§ 4b. Przepis § 4a nie ogranicza możliwości wydania decyzji w trybie art. 21 § 3, o czym informuje się adresata w decyzji stwierdzającej nadpłatę.
§ 5. Jeżeli zwrotu nadpłaty w trybie, o którym mowa w § 4, dokonano nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, w zakresie nadpłaty będącej następstwem skorygowanej deklaracji, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa i wykroczenia skarbowe.
§ 5a. Zwrotu nadpłaty osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w chwili rozwiązania spółki, dokonuje się w proporcjach wynikających z prawa do udziału w zysku określonego w umowie spółki. Jeżeli z dołączonej umowy nie wynikają te udziały w zysku, przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
§ 6. Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.
§ 7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach, o których mowa w § 1, uwzględniając w szczególności rodzaj podatku i przypadki poboru podatku przez płatnika.
Orzeczenia powołujące art. 75 OP(18 orzeczeń)
Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że obywatel państwa trzeciego zamieszkujący w UE może wybrać prawo swojego kraju jako prawo spadkowe, chyba że umowa dwustronna z państwem trzecim stanowi inaczej.
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną M. J. od wyroku WSA w Bydgoszczy, utrzymując w mocy decyzję o zwrocie dofinansowania i odpowiedzialności solidarnej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie warunków pozwolenia wodnoprawnego, uznając, że mimo przedawnienia części zobowiązania, kara za drugi okres oceny została wymierzona prawidłowo.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę podatnika na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, które utrzymało w mocy zaliczenie nadpłaty podatku na poczet zaległości, uznając pierwszeństwo zaliczenia nadpłaty nad zajęciem komorniczym.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej dotyczącą zobowiązania podatkowego w PIT za 2013 r. z powodu naruszeń proceduralnych i wadliwych ustaleń faktycznych.
Sąd Rejonowy w Otwocku podwyższył alimenty od matki na rzecz małoletniego syna z 600 zł do 900 zł miesięcznie, uwzględniając zwiększone potrzeby dziecka i możliwości zarobkowe matki.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej, uznając, że naliczanie odsetek od zaległości podatkowej za okres, gdy Skarb Państwa dysponował środkami należnymi podatnikowi, narusza zasadę proporcjonalności i sprawiedliwości podatkowej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję określającą wysokość opłaty produktowej, stwierdzając naruszenie przepisów postępowania przez organy administracji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę podatniczki na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej dotyczące zaliczenia wpłaty, uznając, że obniżona stawka odsetek za zwłokę nie ma zastosowania do zaległości powstałych przed 1 stycznia 2009 r., jeśli wpłata nie pokryła całości zaległości w terminie.
Potrzebujesz analizy prawnej do art. 75 OP?
Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.
Zapytaj Asystenta AI