NSA uchylił wyrok WSA, uznając, że restrukturyzacja długu nie wyłącza obowiązku korekty VAT przy 'złych długach', a umorzenie długu nie jest jego uregulowaniem.
Art. 89b VATUstawa o podatku od towarów i usług
Art. 89b
Art. 89b [Korekta deklaracji]
1. W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.
1a. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli dłużnik uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności.
1b. (uchylony)
2. W przypadku częściowego uregulowania należności w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, korekta dotyczy podatku naliczonego przypadającego na nieuregulowaną część należności. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
3. (uchylony)
4. W przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano, o kwotę podatku, o której mowa w ust. 1. W przypadku częściowego uregulowania należności podatek naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części.
5. (uchylony)
6. (uchylony)
Powiązane przepisy
Powołują się na art. 89b:
Orzeczenia powołujące art. 89b VAT(310 orzeczeń)
NSA oddalił skargę kasacyjną syndyka masy upadłości, uznając, że potrącenie należności po upływie 150 dni od terminu płatności faktury VAT skutkuje obowiązkiem korekty odliczonego podatku.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę spółki w restrukturyzacji na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, uznając obowiązek korygowania podatku naliczonego mimo postępowania sanacyjnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę podatnika na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, utrzymującą w mocy decyzję określającą zobowiązanie w VAT, uznając faktury od "znikającego podatnika" za niewystarczające do odliczenia podatku naliczonego.
NSA oddalił skargę kasacyjną spółki w sprawie o ustalenie dodatkowego zobowiązania podatkowego VAT, uznając, że nie doszło do naruszenia przepisów prawa materialnego ani proceduralnego.
NSA uchylił wyrok WSA i decyzję organu, uznając, że organy podatkowe nie zebrały wystarczającego materiału dowodowego do stwierdzenia nierzeczywistości transakcji i nieprawidłowości w rozliczeniu VAT.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę spółki w upadłości na decyzję Dyrektora IAS dotyczącą korekty VAT za okres przed upadłością, uznając zasadność stanowiska organów podatkowych.
NSA oddalił skargę kasacyjną członka zarządu spółki w sprawie odpowiedzialności za zaległości podatkowe VAT, uznając, że nie można kwestionować ustaleń organu podatkowego na etapie postępowania dotyczącego osoby trzeciej, jeśli spółka nie skorzystała z ulgi na "złe długi".
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej dotyczącą dodatkowego zobowiązania w VAT, wskazując na konieczność uwzględnienia zasady proporcjonalności i przepisów unijnych przy wymiarze sankcji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargę syndyka masy upadłości spółki na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej dotyczącą korekty podatku VAT naliczonego z powodu niezapłaconej faktury.
Potrzebujesz analizy prawnej do art. 89b VAT?
Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.
Zapytaj Asystenta AI