Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w sprawie odmowy stwierdzenia nadpłaty VAT, uznając, że spółka miała prawo do skorzystania z ulgi na złe długi pomimo upływu terminu 2 lat od wystawienia faktury, zgodnie z nową interpretacją przepisów.
Art. 89a VATUstawa o podatku od towarów i usług
Art. 89a
Art. 89a [Korekta podatku]
1. Podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.
1a. Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
2. Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
3) na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1: a) wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny,
b) ( uchylona );
4) (uchylony)
5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
6) (uchylony)
2a. W przypadku dostawy towaru lub świadczenia usług dokonanych na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, korekta, o której mowa w ust. 1, może zostać dokonana, jeżeli:
1) wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub
2) wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, lub
3) wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów.
3. Korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.
4. W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.
5. Wierzyciel informuje o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w deklaracji podatkowej, w której dokonuje tej korekty.
6. (uchylony)
7. (uchylony)
8. (uchylony)
Orzeczenia powołujące art. 89a VAT(490 orzeczeń)
NSA oddalił skargę kasacyjną spółki w sprawie ulgi na "złe długi", uznając, że przekroczono dwuletni termin na jej zastosowanie, a krajowe przepisy nie uniemożliwiły skorzystania z niej w rozsądnym czasie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, uznając, że korekta VAT po sprzedaży wierzytelności powinna być proporcjonalna do uzyskanej ceny, a nie oparta na pełnej wartości wierzytelności.
NSA oddalił skargę kasacyjną Dyrektora KIS, potwierdzając, że korekta VAT po zbyciu wierzytelności objętej ulgą na złe długi powinna uwzględniać proporcję faktycznego zaspokojenia.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, uznając, że podatnik miał prawo do skorzystania z ulgi na "złe długi", mimo upływu dwuletniego terminu, ze względu na sprzeczność krajowych przepisów z prawem UE.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę spółki na interpretację indywidualną Dyrektora KIS dotyczącą możliwości zaliczenia podatku VAT z tytułu nieotrzymanej opłaty dodatkowej do kosztów uzyskania przychodów.
NSA uchylił wyrok WSA, oddalił skargę kasacyjną organu i tym samym oddalił skargę podatnika, uznając, że organ odwoławczy prawidłowo zastosował art. 233 § 2 Ordynacji podatkowej, przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji.
WSA w Gdańsku oddalił skargę spółki E. S.A. w sprawie prawa do skorzystania z ulgi na złe długi VAT po upływie dwuletniego terminu od wystawienia faktury.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, uznając, że podatek VAT od zbytych wierzytelności po skorzystaniu z ulgi na złe długi powinien być naliczany proporcjonalnie do uzyskanej ceny, a nie w całości.
NSA oddalił skargę kasacyjną spółki, uznając, że dwuletni termin na skorzystanie z ulgi na złe długi jest rozsądny i zgodny z prawem UE, a spółka nie dochowała tego terminu.
Potrzebujesz analizy prawnej do art. 89a VAT?
Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.
Zapytaj Asystenta AI