Art. 5a VATUstawa o podatku od towarów i usług

Ustawa o podatku od towarów i usług

Art. 5a

Art. 5a [Towary wymienione w klasyfikacjach; identyfikacja]

Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Powiązane przepisy

Art. 5a odwołuje się do:

Orzeczenia powołujące art. 5a VAT(435 orzeczeń)

I FSK 1366/23· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-07-15

NSA oddalił skargę kasacyjną organu, potwierdzając prawo podatnika do odsetek od nienależnie zapłaconego VAT, mimo braku formalnego wniosku o zwrot nadpłaty, powołując się na wyrok TSUE i potrzebę prounijnej wykładni przepisów.

I FSK 690/23· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-05-27

NSA oddalił wniosek o wyłączenie sędziów, uznając, że wątpliwości co do ich bezstronności związane z procedurą powołania nie stanowią podstawy do wyłączenia na gruncie przepisów P.p.s.a.

I FSK 481/23· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-05-26

NSA oddalił skargę kasacyjną spółki w sprawie VAT, uznając, że sąd pierwszej instancji prawidłowo ocenił stan faktyczny i zastosował prawo, a zarzuty dotyczące wadliwości składu orzekającego były bezzasadne.

I FSK 1459/23· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-05-20

NSA oddalił skargę kasacyjną spółki, potwierdzając, że brak sprzedaży opodatkowanej w danym okresie rozliczeniowym skutkuje zwrotem nadwyżki VAT w terminie 180 dni (lub 60 dni z zabezpieczeniem), a nie w krótszym terminie 25 dni przewidzianym dla sytuacji z istniejącą sprzedażą.

I FSK 1474/23· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-05-20

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki dotyczącą terminu zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego, potwierdzając zastosowanie 180-dniowego terminu zwrotu w przypadku braku sprzedaży opodatkowanej.

I FNP 23/25· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-05-07

NSA odrzucił skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku, ponieważ skarżąca nie wykazała niemożności wzruszenia orzeczenia innymi środkami prawnymi, w tym wznowieniem postępowania.

I FSK 1172/24· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-05-07

NSA oddalił wniosek o wyłączenie sędziego, uznając, że powołanie go przez neo-KRS nie stanowi samo w sobie podstawy do wątpliwości co do jego bezstronności.

I FNP 25/25· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-05-07

NSA odrzucił skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku, wskazując na możliwość wznowienia postępowania i brak kwestionowania składu sądu.

I FNP 21/25· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-05-07

NSA odrzucił skargę o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego wyroku, uznając, że skarżący nie wykazał niemożności wzruszenia orzeczenia innymi środkami prawnymi, w tym wznowieniem postępowania.

I FSK 1125/23· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-03-03

NSA oddalił skargę kasacyjną organu, potwierdzając prawo podatnika do żądania zwrotu odsetek od nienależnie zapłaconego VAT, nawet bez wniosku o zwrot nadpłaty, w świetle orzecznictwa TSUE.

Potrzebujesz analizy prawnej do art. 5a VAT?

Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.

Zapytaj Asystenta AI