Orzeczenie · 2025-12-11

I FSK 1391/22Oddalenie skargi kasacyjnej VAT

Sąd
Naczelny Sąd Administracyjny
Data
2025-12-11
NSAPodatkoweWysokansa
VATulga na złe długikorekta deklaracjiterminprawo unijneTSUENSApostępowanie restrukturyzacyjnewierzytelności nieściągalne

Sprawa dotyczyła odmowy stwierdzenia nadpłaty podatku VAT za czerwiec 2018 r. na rzecz spółki H. Sp. z o.o., która złożyła korektę deklaracji, próbując skorzystać z ulgi na "złe długi". Spółka powołała się na wyrok TSUE C-335/19, twierdząc, że może dokonać korekty mimo upływu dwuletniego terminu od wystawienia faktur (art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT), ponieważ przepisy krajowe ograniczające to prawo są sprzeczne z dyrektywą VAT. Organy podatkowe i Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznały, że spółka nie spełniła warunku czasowego, a dwuletni termin jest rozsądny i zgodny z prawem UE. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki. Sąd podkreślił, że wyrok TSUE C-335/19 dotyczył innych przesłanek (statusu dłużnika), a nie terminu do skorzystania z ulgi. NSA uznał, że dwuletni termin na korektę jest rozsądny, pozwala podatnikowi na realizację uprawnień i organowi na kontrolę, a spółka miała możliwość skorzystania z ulgi w ustawowym terminie, gdyż postępowanie restrukturyzacyjne dłużnika zakończyło się przed upływem tego terminu. Sąd nie znalazł podstaw do skierowania pytania prejudycjalnego do TSUE.

Asystent · analiza prawna

Przeanalizuj tę sprawę w pełnym kontekście orzecznictwa.

Analiza orzecznictwa · odpowiedzi na pytania · badanie przepisów · drafting pism.

Wypróbuj Asystenta

Wartość praktyczna

Siła precedensu: Wysoka
Do czego można powołać

Interpretacja dwuletniego terminu na skorzystanie z ulgi na "złe długi" VAT i jego zgodność z prawem UE, pomimo wyroków TSUE dotyczących innych przesłanek.

Ograniczenia stosowania

Dotyczy specyficznej sytuacji spółki, która nie dochowała terminu, ale może być stosowane do podobnych przypadków oceny terminów w kontekście prawa UE.

Zagadnienia prawne (2)

Czy dwuletni termin na skorzystanie z ulgi na "złe długi" VAT (art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT) jest zgodny z prawem UE i czy jego upływ uniemożliwia korektę deklaracji, nawet jeśli przepisy krajowe są sprzeczne z dyrektywą VAT?Ratio decidendi

Odpowiedź sądu

Tak, dwuletni termin na skorzystanie z ulgi na "złe długi" VAT jest rozsądny i zgodny z prawem UE. Jego upływ uniemożliwia korektę deklaracji, jeśli podatnik nie dochował tego terminu.

Uzasadnienie

NSA uznał, że dwuletni termin na skorzystanie z ulgi na "złe długi" jest rozsądny, ponieważ pozwala podatnikowi na realizację uprawnień i organowi na kontrolę. Spółka nie dochowała tego terminu, mimo że miała taką możliwość.

Czy wyrok TSUE C-335/19 pozwala podatnikowi na skorzystanie z ulgi na "złe długi" VAT po upływie krajowych terminów, jeśli przepisy krajowe są sprzeczne z prawem UE?Ratio decidendi

Odpowiedź sądu

Wyrok TSUE C-335/19 dotyczył innych przesłanek (statusu dłużnika), a nie terminu do skorzystania z ulgi. Nie daje on podstaw do ignorowania rozsądnych terminów krajowych.

Uzasadnienie

NSA wyjaśnił, że wyrok TSUE C-335/19 nie odnosi się do kwestii czasowego ograniczenia możliwości skorzystania z ulgi na złe długi, a jedynie do warunków związanych ze statusem dłużnika.

Rozstrzygnięcie

Decyzja
Oddalono skargę
Oddalono skargę kasacyjną H. Sp. z o.o. od wyroku WSA w Warszawie.

Przepisy (11)

Główne

u.p.t.u. art. 89a § ust. 2 pkt 5

Ustawa o podatku od towarów i usług

Określa dwuletni termin od końca roku, w którym wystawiono fakturę, na skorzystanie z ulgi na złe długi. Termin ten jest uznawany za rozsądny i zgodny z prawem UE.

Dyrektywa 112 art. 90 § ust. 1 i 2

Dyrektywa Rady 2006/112/WE

Dotyczy możliwości korekty podstawy opodatkowania VAT w przypadku niewywiązania się z płatności. NSA uznał, że polskie przepisy dotyczące terminu nie naruszają tej dyrektywy.

Pomocnicze

p.p.s.a. art. 141 § § 4

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Zarzut naruszenia przepisu dotyczącego uzasadnienia wyroku WSA, uznany za nieskuteczny.

p.p.s.a. art. 145 § § 1 pkt 1 lit. c

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Zarzut naruszenia przepisu dotyczącego uchylenia wyroku WSA, uznany za nieskuteczny.

Ordynacja podatkowa art. 120

Ustawa - Ordynacja podatkowa

Ordynacja podatkowa art. 121 § § 1

Ustawa - Ordynacja podatkowa

Ordynacja podatkowa art. 122

Ustawa - Ordynacja podatkowa

Ordynacja podatkowa art. 180 § § 1

Ustawa - Ordynacja podatkowa

Ordynacja podatkowa art. 187 § § 1

Ustawa - Ordynacja podatkowa

Ordynacja podatkowa art. 191

Ustawa - Ordynacja podatkowa

Ordynacja podatkowa art. 2a

Ustawa - Ordynacja podatkowa

Argumenty

Odrzucone argumenty

Spółka argumentowała, że wyrok TSUE C-335/19 pozwala na korektę VAT po upływie dwuletniego terminu, nawet jeśli przepisy krajowe są sprzeczne z prawem UE. • Spółka zarzuciła naruszenie przepisów postępowania (art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. w zw. z przepisami Ordynacji podatkowej) poprzez wadliwą ocenę możliwości skorzystania z prawa do korekty przed upływem dwuletniego terminu. • Spółka zarzuciła naruszenie art. 141 § 4 p.p.s.a. poprzez brak wyjaśnienia wykładni przepisów ustawy o VAT w zakresie momentu ustalania spełnienia materialnych przesłanek prawa do korekty. • Spółka zarzuciła naruszenie przepisów prawa materialnego (art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. b i pkt 5 ustawy o VAT w zw. z art. 90 ust. 1 i 2 Dyrektywy 112 oraz wyrokami TSUE) poprzez niewłaściwe zastosowanie i błędną wykładnię. • Spółka zarzuciła niewłaściwe zastosowanie art. 90 ust. 1 i 2 Dyrektywy 112 poprzez brak bezpośredniego zastosowania.

Godne uwagi sformułowania

art. 90 Dyrektywy 112 stoi na przeszkodzie przepisom krajowym, (...) które przewidują, że podatnik nie może dokonać korekty podstawy opodatkowania VAT w przypadku (...) niewywiązania się z płatności (...) jeżeli dłużnik ten nie jest już podatnikiem VAT lub toczy się wobec niego postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne. • konieczne jest zapewnienie podatnikowi realnej możliwości skorzystania z tzw. ulgi za złe długi, na warunkach zgodnych z prawem unijnym. • Pytaniem nie objęło jednak kwestii czasowego ograniczenia możliwości skorzystania z tzw. ulgi za złe długi, wynikającego z art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT. • termin dwuletni wskazany w art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT uznać należy za termin rozsądny, gdyż z jednej strony pozwala realnie na skorzystanie przez podatnika z jego uprawnień w dostatecznym na to czasie, a z drugiej - umożliwia organowi podatkowemu skontrolowanie prawidłowości dokonanej korekty przed upływem terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Skład orzekający

Danuta Oleś

sprawozdawca

Elżbieta Olechniewicz

członek

Jan Rudowski

przewodniczący

Informacje dodatkowe

Wartość precedensowa

Siła: Wysoka

Powoływalne dla: "Interpretacja dwuletniego terminu na skorzystanie z ulgi na \"złe długi\" VAT i jego zgodność z prawem UE, pomimo wyroków TSUE dotyczących innych przesłanek."

Ograniczenia: Dotyczy specyficznej sytuacji spółki, która nie dochowała terminu, ale może być stosowane do podobnych przypadków oceny terminów w kontekście prawa UE.

Wartość merytoryczna

Ocena: 6/10

Sprawa dotyczy popularnej ulgi VAT i interpretacji przepisów w świetle prawa UE, co jest istotne dla wielu podatników. Wyrok NSA wyjaśnia granice stosowania orzecznictwa TSUE.

“Ulga na "złe długi" VAT: Czy wyrok TSUE otwiera drzwi do korekty po terminie? NSA rozwiewa wątpliwości.”

Asystent AI dla prawników

Twój asystent do analizy prawnej.

Zadaj pytanie prawne, zleć analizę orzecznictwa i przepisów, lub poproś o projekt pisma — AI przeszuka polskie orzecznictwo i aktualne akty prawne.

  • Analiza orzecznictwa i przepisów
  • Drafting pism i dokumentów
  • Odpowiedzi na pytania prawne
  • Pogłębiona analiza z doktryny
Wypróbuj Asystenta AI za darmo

Powiązane przepisy

Powiązane tematy

Pełny tekst orzeczenia

Oryginalna treść postanowienia (niezmieniona). Otwiera się jako osobna strona.

Przeczytaj pełny tekst