NSA oddalił skargę kasacyjną spółki transportowej, potwierdzając zasadność nałożenia kary pieniężnej za brak wymaganych orzeczeń lekarskiego i psychologicznego kierowcy.
Art. 77 VATUstawa o podatku od towarów i usług
Art. 77
Art. 77 [Paliwo w zbiornikach]
1. Zwalnia się od podatku import:
1) paliwa przewożonego w standardowych zbiornikach: a) prywatnych środków transportu,
b) środków transportu przeznaczonych do działalności gospodarczej,
c) specjalnych kontenerów
- w ilości do 200 litrów na środek transportu;
2) paliwa w przenośnych zbiornikach przewożonych przez prywatne środki transportu, przeznaczone do zużycia w tych pojazdach, nie więcej jednak niż 10 litrów;
3) niezbędnych do eksploatacji środków transportu smarów znajdujących się w tych środkach.
2. Na potrzeby stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1:
1) za standardowy zbiornik uważa się zbiornik paliwa, który: a) jest montowany na stałe przez producenta we wszystkich środkach transportu lub cysternach takiego samego typu jak dany środek transportu lub cysterna i który pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do napędu środka transportu lub funkcjonowania systemu chłodzenia i innych systemów działających w środku transportu lub cysternie, lub
b) jest przystosowany do środków transportu pozwalających na bezpośrednie wykorzystanie gazu jako paliwa lub do działania innych systemów, w które może być wyposażony środek transportu, lub
c) jest montowany na stałe przez producenta we wszystkich kontenerach tego samego typu co dany kontener i którego stałe wmontowanie umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa do pracy w czasie transportu systemów chłodzenia i innych systemów, w jakie kontenery specjalne mogą być wyposażone;
2) za środek transportu przeznaczony do działalności gospodarczej uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy wykorzystywany w działalności gospodarczej, w tym ciągnik z naczepą lub bez naczepy, który ze względu na rodzaj, budowę lub wyposażenie jest przeznaczony do przewozu towarów lub więcej niż dziewięciu osób razem z kierowcą, a także specjalistyczny mechaniczny pojazd drogowy;
3) za kontener specjalny uważa się każdy kontener wyposażony w specjalnie zaprojektowane instalacje systemów chłodzenia, systemów natleniania, systemów izolacji cieplnej lub innych systemów;
4) za prywatny środek transportu uważa się każdy mechaniczny pojazd drogowy inny niż wymieniony w pkt 2.
3. Towary, o których mowa w ust. 1, są zwolnione od podatku, jeżeli są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione. Towary te nie mogą zostać usunięte z tego środka transportu ani być składowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy, oraz nie mogą zostać odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.
4. W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 3, wysokość podatku określa się według stanu i wartości celnej towaru w dniu naruszenia tych warunków oraz według stawek obowiązujących w tym dniu.
Orzeczenia powołujące art. 77 VAT(546 orzeczeń)
Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną od postanowienia WSA w Warszawie o odrzuceniu skargi na bezczynność organu, uznając, że sprawa nie należała do właściwości sądów administracyjnych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę spółki na decyzję Dyrektora IAS odmawiającą zwrotu nadpłaty podatku VAT, uznając, że kwoty zabezpieczone w postępowaniu zabezpieczającym nie stanowią nadpłaty w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
NSA oddalił skargę kasacyjną dotyczącą odpowiedzialności podatkowej byłego członka zarządu, potwierdzając prawidłowość orzeczeń niższych instancji w zakresie przedawnienia i winy.
Sąd Okręgowy utrzymał w mocy wyrok skazujący za czyn z art. 197 § 1 kk w zw. z art. 12 § 1 kk, zasądzając koszty obrony z urzędu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję odmawiającą refundacji podatku VAT za paliwo gazowe, uznając, że organy nie wykazały w sposób należyty braku zamieszkiwania skarżącego pod wskazanym adresem.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzje odmawiające refundacji podatku VAT za paliwo gazowe, uznając, że organy nie wykazały w sposób należyty braku zamieszkiwania skarżącego pod wskazanym adresem.
NSA uchylił wyrok WSA i postanowienie organu podatkowego, uznając, że zaliczki na podatek dochodowy za marzec 2020 r. powinny być proporcjonalnie podzielone na część układową i bieżącą zgodnie z datą powstania obowiązku podatkowego, a nie datą zapłaty.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzje organów podatkowych dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, uznając, że wpłaty na konto bankowe nie stanowiły przychodu podatkowego z uwagi na ich zwrotny charakter, co potwierdził prawomocny wyrok karny.
NSA oddalił skargę kasacyjną organu, potwierdzając prawo gminy do oprocentowania nadpłaty podatku VAT od dnia złożenia wniosku, nawet po upływie ustawowego terminu zwrotu, zgodnie z zasadą skuteczności prawa unijnego.
Potrzebujesz analizy prawnej do art. 77 VAT?
Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.
Zapytaj Asystenta AI