Art. 105a VATUstawa o podatku od towarów i usług

Ustawa o podatku od towarów i usług

Art. 105a

Art. 105a [Odpowiedzialność solidarna podatnika z podmiotem dokonującym dostawy]

1. Podatnik, o którym mowa w art. 15, na rzecz którego dokonano dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy, odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe, w części podatku proporcjonalnie przypadającej na dostawę dokonaną na jego rzecz, jeżeli w momencie dokonania tej dostawy podatnik wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego.

2. Podatnik miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę towarów lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego, jeżeli okoliczności towarzyszące tej dostawie towarów lub warunki, na jakich została ona dokonana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie tymi towarami, w szczególności jeżeli cena za dostarczone podatnikowi towary była bez uzasadnienia ekonomicznego niższa od ich wartości rynkowej.

3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się:

1) do nabycia towarów, o których mowa w poz. 92 załącznika nr 15 do ustawy, jeżeli: a) nabycie to jest dokonywane na stacjach paliw lub stacjach gazu płynnego, do standardowych zbiorników pojazdów używanych przez podatników nabywających te towary, do napędu tych pojazdów,

b) dostawy tych towarów dokonuje podatnik dostarczający gaz przewodowy za pośrednictwem własnych sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych;

2) jeżeli powstanie zaległości podatkowych nie wiązało się z uczestnictwem podmiotu dokonującego dostawy towarów, o którym mowa w ust. 1, w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej;

3) (uchylony)

4) (uchylony)

5) do nabycia towarów udokumentowanego fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania;

6) do nabycia towarów, za które podatnik dokonał zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

4. Jeżeli podatnik wykaże, że okoliczności lub warunki, o których mowa w ust. 2, nie miały wpływu na niezapłacenie podatku, przepisu ust. 1 nie stosuje się.

Powiązane przepisy

Art. 105a odwołuje się do:

Orzeczenia powołujące art. 105a VAT(11 orzeczeń)

I FSK 1081/22· Naczelny Sąd Administracyjny· 2025-08-21

NSA oddalił skargę kasacyjną spółki w sprawie VAT, uznając, że faktury dokumentowały fikcyjne transakcje, a spółka nie dochowała należytej staranności.

I SA/Lu 281/23· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie· 2023-10-06

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję o nałożeniu dodatkowego zobowiązania podatkowego VAT, uznając, że polski przepis nakładający sankcję jest niezgodny z prawem UE z powodu braku indywidualizacji kary.

I SA/Lu 279/23· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie· 2023-10-06

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję o nałożeniu dodatkowego zobowiązania podatkowego VAT, uznając, że polski przepis sankcyjny jest niezgodny z prawem UE z powodu braku indywidualizacji kary i naruszenia zasady proporcjonalności.

III FSK 4382/21· Naczelny Sąd Administracyjny· 2021-12-03

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną dotyczącą odpowiedzialności podatkowej byłego członka zarządu za zaległości spółki, uznając, że zarzuty naruszenia przepisów proceduralnych i materialnych były niezasadne.

I SA/Sz 653/17· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie· 2017-10-11

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę spółki cywilnej na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w przedmiocie podatku VAT, uznając brak podstaw do wznowienia postępowania.

I FSK 371/15· Naczelny Sąd Administracyjny· 2016-12-15

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną spółki, uznając, że organ podatkowy prawidłowo odmówił wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących odpowiedzialności solidarnej za VAT, gdyż ocena dowodów i stanu faktycznego nie leży w kompetencjach postępowania interpretacyjnego.

I FSK 2062/14· Naczelny Sąd Administracyjny· 2016-04-12

NSA uchylił wyrok WSA i oddalił skargę spółki na odmowę wszczęcia postępowania w sprawie interpretacji przepisów VAT dotyczących odpowiedzialności solidarnej.

K 62/13· Trybunał Konstytucyjny· 2015-02-23

Trybunał Konstytucyjny umorzył postępowanie w sprawie z wniosku grupy posłów o zbadanie zgodności przepisów ustawy o VAT z Konstytucją z powodu niedostatecznej liczby podpisów popierających wniosek.

I SA/Wr 1997/14· Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu· 2014-10-29

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę spółki na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej odmawiające wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji przepisów podatkowych dotyczących odpowiedzialności solidarnej.

I SA/Łd 540/14· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi· 2014-08-07

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej odmawiające wszczęcia postępowania w sprawie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących odpowiedzialności solidarnej nabywcy paliwa.

Potrzebujesz analizy prawnej do art. 105a VAT?

Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.

Zapytaj Asystenta AI