NSA oddalił skargę kasacyjną Dyrektora KIS, potwierdzając, że kosztami uzyskania przychodu przy umorzeniu udziałów są koszty faktycznie poniesione przy ich nabyciu, a nie wartość bilansowa spółki przekształcanej.
Art. 38 PITUstawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 38
Art. 38 [Terminy przekazania zaliczek i rocznego podatku]
1. Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.
1b. W razie zaprzestania przez płatników, o których mowa w art. 32-35, prowadzenia działalności przed końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym deklarację, o której mowa w ust. 1a, płatnik przekazuje w terminie do dnia zaprzestania tej działalności.
2. Płatnicy będący:
1) zakładami pracy chronionej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników: a) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, przekazują: - w 40% na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, - w 60% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
b) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w lit. a, przekazują na zasadach określonych w ust. 1;
2) zakładami aktywności zawodowej kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, wypłacanych przez tych płatników: a) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, przekazują na zakładowy fundusz aktywności,
b) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w lit. a, przekazują na zasadach określonych w ust. 1.
2a. Płatnicy, o których mowa w art. 32, którzy utracili status zakładu pracy chronionej, zatrudniający osoby niepełnosprawne, kwoty pobranych zaliczek na podatek od przychodów tych osób z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez tych płatników tym osobom:
1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód osoby niepełnosprawnej uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, przekazują w wysokości: a) 25% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 25 do 30%,
b) 50% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 30 do 35%,
c) 75% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 35 do 40%,
d) 100% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 40%
- w pozostałej części na zasadach określonych w ust. 1;
2) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód osoby niepełnosprawnej uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1, kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnicy przekazują na zasadach określonych w ust. 1.
2b. Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o którym mowa w ust. 2a, ustala się na podstawie art. 21 ust. 1 i 5 oraz art. 28 ust. 3 ustawy o rehabilitacji zawodowej.
2c. Przepisy ust. 2a i 2b stosuje się w okresie 5 lat, licząc od końca roku, w którym płatnik utracił status zakładu pracy chronionej, jeżeli spełnia warunki określone w przepisach ustawy o rehabilitacji zawodowej.
2d. Przepisów ust. 2-2b nie stosuje się w odniesieniu do zaliczek na podatek od przychodów z tytułów określonych w art. 12 oraz od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, pobranych przez płatników w miesiącach objętych oświadczeniem, o którym mowa w art. 33b ust. 2 zdanie drugie ustawy o rehabilitacji zawodowej.
3. (uchylony)
4. (uchylony)
5. (uchylony)
Powiązane przepisy
Art. 38 odwołuje się do:
Orzeczenia powołujące art. 38 PIT(406 orzeczeń)
NSA oddalił skargę kasacyjną Dyrektora KIS, potwierdzając, że kosztem uzyskania przychodu z tytułu umorzenia lub zbycia udziałów spółki z o.o. powstałej z przekształcenia spółki akcyjnej jest wartość bilansowa spółki przekształcanej na dzień przekształcenia, a nie historyczny koszt nabycia akcji.
NSA orzekł, że kosztem uzyskania przychodu ze zbycia akcji spółki przekształconej są historyczne wydatki na nabycie udziałów w spółce przekształcanej, a nie wartość bilansowa spółki.
Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok WSA, uznając, że kosztem uzyskania przychodu ze zbycia akcji powstałych z przekształcenia spółki z o.o. są historyczne wydatki na objęcie udziałów, a nie wartość bilansowa spółki.
Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, uznając, że przy obniżeniu wkładu komplementariusza w spółce komandytowej, kosztem uzyskania przychodu jest wartość bilansowa spółki jawnej z dnia jej przekształcenia, a nie wydatki na objęcie udziałów w spółce cywilnej.
NSA orzekł, że kosztem uzyskania przychodu ze sprzedaży akcji spółki przekształconej jest wartość bilansowa majątku spółki przekształcanej na dzień przekształcenia, a nie historyczne koszty nabycia udziałów w spółce pierwotnej.
NSA oddalił skargę kasacyjną Dyrektora KIS, potwierdzając, że kosztem uzyskania przychodu z umorzenia udziałów w spółce z o.o. powstałej z przekształcenia spółki komandytowej jest wartość bilansowa majątku, a nie historyczna wartość wkładu pieniężnego.
NSA oddalił skargę kasacyjną Dyrektora KIS, potwierdzając, że wartość bilansowa majątku spółki przejmowanej stanowi koszt uzyskania przychodu przy zbyciu udziałów w spółce przejmującej.
NSA oddalił skargę kasacyjną organu, potwierdzając, że kosztem uzyskania przychodu z umorzenia udziałów jest wartość bilansowa spółki przekształconej, a nie koszt historyczny wniesienia wkładu.
NSA orzekł, że kosztem uzyskania przychodu ze zbycia udziałów w spółce powstałej w wyniku wielokrotnych przekształceń jest wartość bilansowa spółki przekształcanej z dnia ustania jej bytu prawnego, a nie historyczne wydatki na wkłady.
Potrzebujesz analizy prawnej do art. 38 PIT?
Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.
Zapytaj Asystenta AI