Art. 33 PITUstawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Art. 33

Art. 33 [Spółdzielnie produkcyjne jako płatnicy]

1. Rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz inne spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną są obowiązane jako płatnicy pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanych na rzecz członków spółdzielni lub ich domowników wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych, udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni, a także uzyskiwanych od spółdzielni przez te osoby zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.

2. Zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia oblicza się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3.

3. Dla obliczenia zaliczek od wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych do opodatkowania przyjmuje się ich część ustaloną w takim stosunku procentowym, w jakim pozostawał w roku poprzedzającym rok podatkowy udział dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w ogólnej kwocie wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych, pomniejszoną o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b , obliczonych od przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy nie wystąpił dochód określony w zdaniu poprzednim, płatnicy, o których mowa w ust. 1, nie potrącają w roku podatkowym zaliczek na podatek dochodowy.

3a. (uchylony)

4. Po zakończeniu roku podatkowego płatnicy, o których mowa w ust. 1, określają za ten rok, według zasad wynikających z ust. 3, udział dochodu zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych w ogólnej kwocie wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych oraz kwoty składek na ubezpieczenia społeczne obliczonych od przychodów podlegających opodatkowaniu i rozliczają podatek zgodnie z art. 38-40.

5. W ewidencji księgowej dochodów i kosztów, prowadzonej przez rolnicze spółdzielnie produkcyjne lub inne spółdzielnie zajmujące się produkcją rolną, powinny być wyodrębnione dochody i koszty dotyczące produkcji rolniczej roślinnej i zwierzęcej niepolegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

6. Przy ustalaniu wyodrębnionych dochodów i kosztów z działalności, o której mowa w ust. 5, stosuje się odpowiednio zasady obowiązujące przy ewidencjonowaniu dochodów i kosztów z całokształtu działalności spółdzielni.

Powiązane przepisy

Powołują się na art. 33:

Orzeczenia powołujące art. 33 PIT(200 orzeczeń)

I SA/Gd 445/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku· 2026-07-21

WSA w Gdańsku uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, uznając, że wypłata środków z II filaru szwajcarskiego systemu emerytalnego (BVG) podlega zwolnieniu z podatku dochodowego w Polsce, nawet jeśli następuje przed osiągnięciem wieku emerytalnego w związku z opuszczeniem Szwajcarii.

I SA/Gd 305/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku· 2026-06-17

WSA w Gdańsku uchylił decyzję Dyrektora IAS, stwierdzając, że spółka komandytowa nie miała obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od zaliczek na poczet zysku wypłacanych komplementariuszom w trakcie roku podatkowego.

II FSK 649/25· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-03-11

NSA oddalił wniosek organizacji społecznej o dopuszczenie do udziału w sprawie kasacyjnej, ponieważ strony postępowania nie wyraziły zainteresowania jej udziałem.

I SA/Wr 857/25· Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu· 2026-03-05

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę podatnika na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej dotyczącą zabezpieczenia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, uznając istnienie uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania.

I SA/Kr 53/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie· 2026-02-27

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę M. P. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Krakowie dotyczące zarzutów w sprawie egzekucji administracyjnej kosztów egzekucyjnych.

I SA/Lu 529/25· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie· 2026-01-23

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę podatnika, uznając, że wszczęcie postępowania karnego skarbowego skutecznie zawiesiło bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, a organ prawidłowo oszacował dochód z tytułu zbycia akcji powiązanemu podmiotowi.

II FSK 634/23· Naczelny Sąd Administracyjny· 2026-01-21

NSA oddalił skargę kasacyjną podatnika, uznając, że organ podatkowy prawidłowo zastosował środek zabezpieczający zobowiązanie podatkowe, mimo zarzutów o błędnej wykładni i zastosowaniu przepisów.

II FSK 381/23· Naczelny Sąd Administracyjny· 2025-11-28

NSA oddalił skargę kasacyjną dotyczącą zabezpieczenia zobowiązania podatkowego, uznając, że obawa niewykonania zobowiązania była uzasadniona brakiem majątku, mimo wysokich dochodów.

III AUA 26/25· Sąd Apelacyjny w Szczecinie· 2025-08-27

Sąd Apelacyjny zmienił wyrok Sądu Okręgowego, oddalając odwołanie komornika sądowego od decyzji ZUS w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

III AUA 692/24· Sąd Apelacyjny w Poznaniu· 2025-04-30

Sąd Apelacyjny zmienił wyrok sądu okręgowego, oddalając odwołanie komornika sądowego w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej i zasądzając koszty postępowania na rzecz ZUS.

Potrzebujesz analizy prawnej do art. 33 PIT?

Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.

Zapytaj Asystenta AI