Art. 57 PITUstawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Art. 57

Art. 57 [Umowy agencyjne i zrównane; przychód; zaliczki]

1. Do czasu wygaśnięcia skutków prawnych umów agencyjnych i umów na warunkach zlecenia, zawartych na podstawie odrębnych przepisów, źródłem przychodów w rozumieniu art. 10 jest również działalność wykonywana na podstawie tych umów.

2. Przychód z działalności, o której mowa w ust. 1, ustala się według zasad określonych w art. 14. Przy ustalaniu dochodu odpłatność na rzecz zleceniodawcy wynikająca z umowy na warunkach zlecenia stanowi koszt uzyskania, jeżeli odnosi się do danego roku podatkowego, chociażby jej jeszcze nie poniesiono.

3. Podatnicy, którzy osiągają dochody określone w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne na podatek oraz składać zeznania roczne według zasad określonych w art. 44 i 45.

Powiązane przepisy

Art. 57 odwołuje się do:

Powołują się na art. 57:

Orzeczenia powołujące art. 57 PIT(356 orzeczeń)

I SA/Lu 388/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie· 2026-09-10

Wojewódzki Sąd Administracyjny odrzucił skargę z powodu nieusunięcia braków formalnych, w tym braku pełnomocnictwa dla jednej ze skarżących i przekroczenia terminu na złożenie dokumentów.

III SA/Wa 1459/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie· 2026-08-28

WSA w Warszawie odrzucił skargę podatkową z powodu nieuiszczenia wpisu sądowego mimo wezwania.

I SA/Kr 206/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie· 2026-07-10

WSA w Krakowie odrzucił skargę podatkową z powodu nieuzupełnienia braków formalnych, mimo skutecznego doręczenia wezwania.

I SA/Łd 154/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi· 2026-05-07

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił skargę podatkową z powodu nieuzupełnienia braków formalnych w wyznaczonym terminie.

IV Ka 834/25· Sąd Okręgowy w Tomaszowie Mazowieckim· 2026-04-23

Sąd Okręgowy częściowo uwzględnił apelację obrońcy, zmieniając wyrok Sądu Rejonowego w zakresie przypisanego czynu i kary grzywny z powodu przedawnienia części zobowiązań podatkowych.

IV Ka 834/25· Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim· 2026-04-23

Sąd Okręgowy zmienił wyrok sądu niższej instancji, uznając oskarżonego za winnego uporczywego niepłacenia podatku dochodowego i wymierzając karę grzywny, jednocześnie zwalniając go z opłat.

IV Ka 767/25· Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim· 2026-04-23

Sąd Okręgowy zmienił wyrok Sądu Rejonowego, uznając oskarżonego za winnego uporczywego niepłacenia podatku dochodowego i wymierzając mu karę grzywny, jednocześnie zwalniając go z opłat.

IV Ka 767/25· Sąd Okręgowy· 2026-04-23

Sąd Okręgowy częściowo uwzględnił apelację obrońcy, zmieniając wyrok sądu pierwszej instancji w zakresie czynu przypisanego oskarżonemu i kary grzywny.

I SA/Gl 111/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach· 2026-03-16

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach odrzucił skargę podatkową z powodu braków formalnych, w tym braku podpisu elektronicznego załącznika i niepodania wartości przedmiotu zaskarżenia.

I SA/Gl 110/26· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach· 2026-03-16

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach odrzucił skargę z powodu braków formalnych, w tym braku podpisu elektronicznego pod załącznikiem i niepodania wartości przedmiotu zaskarżenia.

Potrzebujesz analizy prawnej do art. 57 PIT?

Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.

Zapytaj Asystenta AI