Art. 30dh PITUstawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Art. 30dh

Art. 30dh [Zakres stosowania przepisów]

1. W przypadku gdy przenoszącym składnik majątku jest spółka niebędąca osobą prawną, przepisy art. 30da-30dg stosuje się do podatników posiadających prawa do udziału w zyskach takiej spółki. W takim przypadku przepisy art. 8 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

2. Ilekroć w ust. 1 i art. 30da-30dg jest mowa o składniku majątku, rozumie się przez to również przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

3. Przepisy ust. 1 i 2, art. 30da-30dg stosuje się odpowiednio do:

1) nieodpłatnego przekazania innemu podmiotowi położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej składnika majątku,

2) wniesienia składnika majątku do podmiotu innego niż spółka lub spółdzielnia

- jeżeli w związku z tym przekazaniem albo wniesieniem wkładu Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tego składnika majątku.

Powiązane przepisy

Art. 30dh odwołuje się do:

Orzeczenia powołujące art. 30dh PIT(6 orzeczeń)

I SA/PO 78/23· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu· 2023-08-10

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, uznając, że darowizna udziałów w spółce z o.o. przez osobę fizyczną na rzecz syna nie podlega podatkowi od dochodów z niezrealizowanych zysków (exit tax), gdyż dotyczy majątku osobistego, a nie składników związanych z działalnością gospodarczą.

II FSK 1186/20· Naczelny Sąd Administracyjny· 2022-12-02

NSA uchylił wyrok WSA i interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania darowizny udziałów w spółce zagranicznej, uznając, że udziały te nie są 'składnikiem majątku położonym na terytorium Polski' w rozumieniu przepisów o exit tax.

II FSK 1187/20· Naczelny Sąd Administracyjny· 2022-12-02

NSA uchylił wyrok WSA i interpretację indywidualną dotyczącą opodatkowania darowizny udziałów spółki zagranicznej, uznając, że udziały te nie są 'składnikiem majątku położonym na terytorium Polski' w rozumieniu przepisów o exit tax.

II FSK 12/21· Naczelny Sąd Administracyjny· 2022-01-14

Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że darowizna udziałów w spółce kapitałowej stanowiących majątek osobisty osoby fizycznej na rzecz jej syna, będącego nierezydentem podatkowym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków (exit tax).

I SA/Bd 782/19· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy· 2020-02-05

WSA w Bydgoszczy oddalił skargę podatnika, uznając, że darowizna udziałów w zagranicznej spółce na rzecz małżonka nierezydenta podlega opodatkowaniu jako dochód z niezrealizowanych zysków (exit tax), jeśli udziały te są przypisane do polskiej jurysdykcji podatkowej.

I SA/Bd 375/20· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, uznając, że darowizna udziałów w polskiej spółce przez osobę fizyczną na rzecz syna-rezydenta zagranicznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od dochodów z niezrealizowanych zysków (exit tax).

Potrzebujesz analizy prawnej do art. 30dh PIT?

Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.

Zapytaj Asystenta AI