WSA w Warszawie odrzucił skargę na bezczynność Prezydenta Miasta w sprawie unieważnienia przetargu z powodu niewyczerpania środków zaskarżenia i braku właściwości sądu administracyjnego.
Art. 52 VATUstawa o podatku od towarów i usług
Art. 52
Art. 52 [Towary umieszczone w przesyłkach]
1. Zwalnia się od podatku import, z zastrzeżeniem ust. 2, towarów umieszczonych w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczonej dla osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) ilość i rodzaj towarów nie wskazują na ich przeznaczenie handlowe;
2) odbiorca nie jest obowiązany do uiszczenia opłat na rzecz nadawcy w związku z otrzymaniem przesyłki;
3) przesyłki mają charakter okazjonalny.
2. Towary, o których mowa w ust. 1, są zwolnione od podatku w ramach następujących norm:
1) napoje alkoholowe: a) napoje powstałe w wyniku destylacji i wyroby spirytusowe o mocy objętościowej alkoholu powyżej 22%, alkohol etylowy nieskażony o mocy objętościowej alkoholu wynoszącej 80% i więcej - 1 litr lub
b) napoje otrzymywane w wyniku destylacji i wyroby spirytusowe, aperitify na bazie wina lub alkoholu, tafia, sake lub podobne napoje o mocy objętościowej alkoholu nieprzekraczającej 22%, wina musujące, wina wzmacniane - 1 litr lub
c) wina inne niż musujące - 2 litry;
2) tytoń i wyroby tytoniowe: a) papierosy - 50 sztuk lub
b) cygaretki (cygara o ciężarze nie większym niż 3 g) - 25 sztuk, lub
c) cygara - 10 sztuk, lub
d) tytoń do palenia - 50 g;
3) perfumy - 50 g lub wody toaletowe - 0,25 l;
4) kawa - 500 g lub ekstrakty i esencje kawy - 200 g;
5) herbata - 100 g lub ekstrakty i esencje herbaty - 40 g.
3. Zwolnienia od podatku, o których mowa w ust. 1, stosuje się, jeżeli wartość przesyłki nie przekracza kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 45 euro.
4. Towary, o których mowa w ust. 2, zawarte w przesyłce w ilościach przekraczających określone limity podlegają całkowitemu wyłączeniu ze zwolnienia.
Powiązane przepisy
Powołują się na art. 52:
Orzeczenia powołujące art. 52 VAT(1000 orzeczeń)
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej, ponieważ skarżący nie wyczerpał środków zaskarżenia, pomijając etap odwołania.
Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę podatniczki w sprawie odmowy stwierdzenia nadpłaty VAT, uznając, że nienależny zwrot podatku nastąpił z jej winy z powodu niezachowania należytej staranności przy rejestracji jako podatnik VAT.
WSA w Gdańsku oddalił skargę spółki T. Sp. z o.o. na postanowienie Dyrektora IAS w Gdańsku, uznając, że obowiązek zapłaty nienależnie zwróconego podatku VAT istniał i był wymagalny, mimo że zwrot nastąpił na rachunek depozytowy organu egzekucyjnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił skargę na czynności egzekucyjne z powodu niewyczerpania środków zaskarżenia przez skarżących.
WSA uchylił decyzję o umorzeniu postępowania w sprawie zwrotu nienależnie zapłaconego podatku VAT, uznając, że wpłata dokonana po przedawnieniu zobowiązania stanowi nadpłatę podlegającą zwrotowi.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił skargę z powodu niewyczerpania środków zaskarżenia, gdyż sprawa była w toku postępowania odwoławczego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi odrzucił skargę z powodu niewyczerpania środków zaskarżenia, gdyż skarżący wniósł skargę na decyzję, od której przysługuje jeszcze odwołanie.
WSA w Opolu odrzucił skargę spółki na wiążącą informację stawkową, ponieważ nie wyczerpano środków zaskarżenia.
NSA uchylił wyrok WSA i interpretację indywidualną, uznając, że zwolnienie z VAT przy imporcie towarów niehandlowych dotyczy przesyłek do osób fizycznych w każdym państwie UE, a nie tylko w państwie przywozu.
Potrzebujesz analizy prawnej do art. 52 VAT?
Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.
Zapytaj Asystenta AI