Art. 28f VATUstawa o podatku od towarów i usług

Ustawa o podatku od towarów i usług

Art. 28f

Art. 28f [Miejsce świadczenia usług transportu pasażerów]

1. Miejscem świadczenia usług transportu pasażerów jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

1a. Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1) posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2) posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

2. Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Miejscem świadczenia usług transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna.

4. Miejsce rozpoczęcia transportu, o którym mowa w ust. 3, oznacza miejsce, w którym faktycznie rozpoczyna się transport towarów, niezależnie od pokonanych odległości do miejsca, gdzie znajdują się towary.

5. Miejsce zakończenia transportu, o którym mowa w ust. 3, oznacza miejsce, w którym faktycznie kończy się transport towarów.

Powiązane przepisy

Powołują się na art. 28f:

Orzeczenia powołujące art. 28f VAT(9 orzeczeń)

I FSK 1475/24· Naczelny Sąd Administracyjny· 2025-03-19

NSA oddalił skargę kasacyjną spółki, uznając, że organizacja rejsów morskich poza UE, w której uczestnicy pełnią rolę członków załogi, nie jest usługą transportu pasażerów podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce.

I SA/Wr 602/23· Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu· 2024-02-27

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę spółki C Sp. z o.o. Sp. k. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, uznając, że usługi związane z organizacją rejsów jachtem komercyjnym poza UE, obejmujące transport, zakwaterowanie i szkolenie, podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce jako usługa złożona, a nie czysty transport morski.

I SA/WR 513/19· Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu· 2020-01-08

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację indywidualną Dyrektora KIS, uznając, że usługa organizacji rejsów jachtem komercyjnym poza UE stanowi transport pasażerów i powinna być rozpatrywana na gruncie art. 28f ust. 1 ustawy o VAT.

I SA/Rz 994/14· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie· 2015-01-15

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę spółki na interpretację Ministra Finansów dotyczącą miejsca świadczenia usług związanych z obsługą lotniczą, uznając, że nie wszystkie nabyte usługi stanowią świadczenie kompleksowe.

I FSK 751/13· Naczelny Sąd Administracyjny· 2014-04-17

Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok WSA, uznając, że niemiecka spółka organizująca wycieczki do Polski ma obowiązek rejestracji jako podatnik VAT w Polsce z tytułu własnych usług przewozu.

I FSK 1772/12· Naczelny Sąd Administracyjny· 2013-12-03

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Ministra Finansów, potwierdzając, że usługa turystyczna świadczona przez zagraniczny podmiot jest traktowana jako całość i nie rodzi obowiązku rejestracji jako podatnik VAT w Polsce.

III SA/Wa 1587/12· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie· 2013-01-15

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej odmawiającą zwrotu VAT dla estońskiej spółki, uznając, że błędnie zastosowano przepisy o miejscu świadczenia usług transportowych zamiast szczególnych regulacji dotyczących przewozu okazjonalnego.

III SA/Wa 259/12· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację Ministra Finansów, uznając, że usługa turystyczna świadczona przez niemiecką spółkę nie wymaga rejestracji VAT w Polsce.

III SA/Wa 270/12· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił interpretację Ministra Finansów, uznając, że usługi turystyczne organizowane przez niemiecką spółkę są usługą kompleksową, a nie usługą transportową podlegającą opodatkowaniu w Polsce.

Potrzebujesz analizy prawnej do art. 28f VAT?

Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.

Zapytaj Asystenta AI