Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok WSA, uznając, że przy szacowaniu podstawy opodatkowania organ podatkowy powinien uwzględnić odpisy amortyzacyjne, nawet jeśli podatnik nie prowadził ewidencji środków trwałych.
Art. 22o PITUstawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 22o
Art. 22o [Aktualizacja środków trwałych]
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze rozporządzenia, tryb i terminy aktualizacji wyceny środków trwałych, o których mowa w art. 22a, wartości początkowej składników majątku, o której mowa w art. 22d ust. 1, kwoty określonej w art. 22g ust. 10 do obliczenia wartości początkowej spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego, jednostkowej ceny nabycia części składowych i peryferyjnych, o których mowa w art. 22g ust. 17, oraz wartości początkowej środków trwałych, o której mowa w art. 22j ust. 1 pkt 1 lit. a i b, jeżeli wskaźnik wzrostu cen nakładów inwestycyjnych w okresie dwóch kwartałów oraz w okresie czterech kwartałów danego roku kalendarzowego w stosunku do analogicznych okresów roku ubiegłego przekroczy 10%.
2. Wskaźniki wzrostu cen nakładów inwestycyjnych ogłasza Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w odstępach kwartalnych.
Powiązane przepisy
Art. 22o odwołuje się do:
Orzeczenia powołujące art. 22o PIT(4 orzeczenia)
Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok WSA, uznając, że tabele amortyzacyjne nie zastąpią prawidłowej ewidencji środków trwałych.
Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok WSA, uznając, że tabele amortyzacyjne nie zastąpią prawidłowo prowadzonej ewidencji środków trwałych dla celów zaliczenia odpisów do kosztów uzyskania przychodów.
Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę podatników na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej, uznając brak prowadzenia ewidencji środków trwałych w 2003 roku za podstawę do nieuwzględnienia odpisów amortyzacyjnych w kosztach uzyskania przychodów.
Potrzebujesz analizy prawnej do art. 22o PIT?
Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.
Zapytaj Asystenta AI