Art. 22i PITUstawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Art. 22i

Art. 22i [Stawki amortyzacyjne; podwyższanie]

1. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 22j-22ł , dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

2. Podatnicy mogą podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższać:

1) dla budynków i budowli używanych w warunkach: a) pogorszonych - przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 1,2,

b) złych - przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 1,4;

2) dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej - przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4;

3) dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu - przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0.

3. W razie wystąpienia bądź ustania warunków uzasadniających podwyższenie stawek, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, stawki te ulegają podwyższeniu lub obniżeniu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające te zmiany.

4. Podatnicy mogą podwyższać stawki dla środków trwałych wymienionych w ust. 2 pkt 3 bądź rezygnować z ich stosowania począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

5. Podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

6. W przypadku podwyższenia stawek amortyzacyjnych, podanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych przy zastosowaniu współczynników określonych w ust. 2, należy dla poszczególnych środków trwałych stosować jeden wybrany współczynnik, przez który mnoży się stawkę amortyzacyjną właściwą dla danego środka trwałego, przyjętą z Wykazu stawek amortyzacyjnych.

7. Wyjaśnienia dotyczące warunków używania budynków i budowli, określenia szczególnej sprawności technicznej maszyn, urządzeń i środków transportu oraz maszyn i urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w ust. 2, zawarte są w objaśnieniach do Wykazu stawek amortyzacyjnych.

8. Przepisów ust. 4 i 5 nie stosuje się do środków trwałych wykorzystywanych przez podatników w działalności, z której przychody podlegają:

1) zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym - w okresie korzystania z takiego zwolnienia;

2) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatkiem tonażowym lub zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji, o którym mowa w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych - w okresie tego opodatkowania.

Powiązane przepisy

Art. 22i odwołuje się do:

Powołują się na art. 22i:

Orzeczenia powołujące art. 22i PIT(8 orzeczeń)

II FSK 3143/15· Naczelny Sąd Administracyjny· 2017-12-05

Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok WSA i oddalił skargę podatniczki, uznając, że adaptacja lokalu mieszkalnego na kancelarię radcy prawnego stanowi wytworzenie nowego środka trwałego, a nie ulepszenie używanego, co wyklucza zastosowanie indywidualnej stawki amortyzacyjnej.

II FSK 856/07· Naczelny Sąd Administracyjny· 2008-09-16

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną podatnika, uznając, że zmiana metody amortyzacji środków trwałych w trakcie ich użytkowania jest niedopuszczalna.

I SA/Po 1133/07· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu· 2007-10-11

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę podatnika na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych, uznając, że nie spełniono przesłanek do zastosowania podwyższonych stawek amortyzacji środków transportowych.

FSK 365/04· Naczelny Sąd Administracyjny· 2004-08-19

NSA orzekł, że w trakcie trwania amortyzacji środka trwałego nie można dokonać zmiany metody amortyzacji.

FSK 362/04· Naczelny Sąd Administracyjny· 2004-08-18

NSA orzekł, że podatnik nie może zmienić metody amortyzacji środków trwałych po jej rozpoczęciu, nawet jeśli dotyczy to zmiany stawek w ramach tej samej metody.

I SA/Bk 89/11· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę podatniczki, uznając zmianę stawki amortyzacyjnej z indywidualnej na wynikającą z wykazu za zmianę metody amortyzacji, co jest niedopuszczalne.

I SA/Bk 90/11· Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę podatniczki, uznając, że zmiana stawki amortyzacyjnej z przewidzianej w wykazie na indywidualną stanowiła niedozwoloną zmianę metody amortyzacji.

I SA/Wr 1041/14· Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę podatnika na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej, uznając za prawidłowe stanowisko organów podatkowych dotyczące zawyżenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpisów amortyzacyjnych.

Potrzebujesz analizy prawnej do art. 22i PIT?

Asystent AI przeanalizuje ten przepis w kontekście orzecznictwa, doktryny i powiązanych regulacji.

Zapytaj Asystenta AI