Orzeczenie · 2026-04-28

I SA/Łd 116/26Sprzedaż nieruchomości a podatek dochodowy

Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi
Miejsce
Łódź
Data
2026-04-28
NSAPodatkoweWysokawsa
podatek dochodowyPITśrodki trwałewartości niematerialne i prawnedziałalność gospodarczasprzedaż nieruchomościinterpretacja podatkowaprawo użytkowania wieczystegoWSA

Sprawa dotyczyła skargi W.S. na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS). DKIS uznał, że sprzedaż przez skarżącą prawa użytkowania wieczystego dwóch działek, nabytych w 2003 r. i sprzedanych w 2024 r., stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Skarżąca argumentowała, że działki te nigdy nie były faktycznie (fizycznie) wykorzystywane w jej działalności gospodarczej, mimo że zostały ujęte w ewidencji środków trwałych i opłaty z tytułu ich użytkowania były zaliczane do kosztów. Wnioskodawczyni wskazała, że pierwotne plany wykorzystania działek na cele produkcyjne nie zostały zrealizowane z powodu braku pozwoleń na budowę oraz zmiany charakteru otoczenia. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną interpretację. Sąd podkreślił, że definicja środka trwałego zawarta w art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga fizycznego wykorzystywania składnika majątku na potrzeby działalności gospodarczej. Ponieważ działki te nigdy nie były fizycznie wykorzystywane, nie mogły zostać uznane za środki trwałe, a ich sprzedaż nie stanowiła przychodu z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) u.p.d.o.f. Sąd uznał, że sprzedaż powinna być kwalifikowana jako przychód ze źródła odpłatnego zbycia nieruchomości, a ponieważ nastąpiła po upływie 5 lat od nabycia, nie podlegała opodatkowaniu.

Asystent · analiza prawna

Przeanalizuj tę sprawę w pełnym kontekście orzecznictwa.

Analiza orzecznictwa · odpowiedzi na pytania · badanie przepisów · drafting pism.

Wypróbuj Asystenta

Wartość praktyczna

Siła precedensu: Wysoka
Do czego można powołać

Potwierdza konieczność faktycznego wykorzystania składnika majątku w działalności gospodarczej do uznania go za środek trwały i opodatkowania przychodu z jego sprzedaży jako przychodu z tej działalności.

Ograniczenia stosowania

Dotyczy specyficznej sytuacji braku fizycznego wykorzystania nieruchomości mimo zamiaru i pewnych działań przygotowawczych.

Zagadnienia prawne (2)

Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działek, które nigdy nie były fizycznie wykorzystywane w działalności gospodarczej, stanowi przychód z tej działalności?Ratio decidendi

Odpowiedź sądu

Nie, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działek, które nigdy nie były fizycznie wykorzystywane w działalności gospodarczej, nie stanowi przychodu z tej działalności.

Uzasadnienie

Sąd uznał, że kluczowym warunkiem uznania składnika majątku za środek trwały w rozumieniu przepisów podatkowych jest jego fizyczne wykorzystywanie na potrzeby działalności gospodarczej. Ponieważ działki te nigdy nie były fizycznie wykorzystywane, nie spełniały definicji środka trwałego, a ich sprzedaż nie generowała przychodu z działalności gospodarczej.

Czy prawo użytkowania wieczystego gruntu, które nie zostało fizycznie wykorzystane w działalności gospodarczej, może być uznane za środek trwały lub wartość niematerialną i prawną?Ratio decidendi

Odpowiedź sądu

Nie, prawo użytkowania wieczystego gruntu, które nie zostało fizycznie wykorzystane w działalności gospodarczej, nie spełnia definicji środka trwałego ani wartości niematerialnej i prawnej w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

Uzasadnienie

Definicja środka trwałego w ustawie o PIT wymaga, aby składnik majątku był wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Brak fizycznego wykorzystania wyklucza możliwość uznania takiego prawa za środek trwały.

Rozstrzygnięcie

Decyzja
Uchylono decyzję
Uchylono zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Przepisy (21)

Główne

u.p.d.o.f. art. 14 § ust. 2 pkt 1

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.p.d.o.f. art. 22a § ust. 1

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.p.d.o.f. art. 22b § ust. 1

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.p.d.o.f. art. 22c § pkt 1

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.p.d.o.f. art. 22d § ust. 2

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.p.d.o.f. art. 10 § ust. 1 pkt 3

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.p.d.o.f. art. 10 § ust. 1 pkt 8 lit. c)

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.p.d.o.f. art. 10 § ust. 2 pkt 3

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Pomocnicze

u.p.d.o.f. art. 5a § pkt 6

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.r. art. 3 § ust. 1 pkt 15

Ustawa o rachunkowości

p.u.s.a. art. 1 § § 1 i 2

Ustawa - Prawo o ustroju sądów administracyjnych

p.p.s.a. art. 3 § § 2 pkt 4a

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

p.p.s.a. art. 146 § § 1

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

p.p.s.a. art. 145 § § 1 pkt 1

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

p.p.s.a. art. 151

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

p.p.s.a. art. 134 § § 1

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

p.p.s.a. art. 57a

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

O.p. art. 14b § § 1, § 3

Ustawa - Ordynacja podatkowa

O.p. art. 14c § § 1 i § 2

Ustawa - Ordynacja podatkowa

p.p.s.a. art. 200

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

p.p.s.a. art. 205 § § 2

Ustawa - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Argumenty

Skuteczne argumenty

Nieruchomości nigdy nie były fizycznie wykorzystywane w działalności gospodarczej. • Brak fizycznego wykorzystania nieruchomości wyklucza uznanie ich za środek trwały. • Sprzedaż nieruchomości, które nie są środkami trwałymi, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej.

Odrzucone argumenty

Nieruchomości zostały nabyte z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej i ujęte w ewidencji środków trwałych. • Opłaty z tytułu użytkowania wieczystego były zaliczane do kosztów działalności gospodarczej. • Uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zawarcie porozumienia z deweloperem świadczy o przygotowaniu do inwestycji.

Godne uwagi sformułowania

wykorzystywanie składnika majątku na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oznacza fizyczne wykorzystywanie tego składnika do osiągania przychodów z tej działalności • nie mogła zatem podjąć jakichkolwiek czynności faktycznych (fizycznych), tzn. wykorzystywać rzeczonych działek w toku działalności produkcyjnej przez cały okres ich posiadania

Skład orzekający

Bożena Kasprzak

przewodniczący

Joanna Grzegorczyk-Drozda

sprawozdawca

Agnieszka Gortych-Ratajczyk

członek

Informacje dodatkowe

Wartość precedensowa

Siła: Wysoka

Powoływalne dla: "Potwierdza konieczność faktycznego wykorzystania składnika majątku w działalności gospodarczej do uznania go za środek trwały i opodatkowania przychodu z jego sprzedaży jako przychodu z tej działalności."

Ograniczenia: Dotyczy specyficznej sytuacji braku fizycznego wykorzystania nieruchomości mimo zamiaru i pewnych działań przygotowawczych.

Wartość merytoryczna

Ocena: 7/10

Sprawa wyjaśnia kluczową kwestię rozgraniczenia między przychodem z działalności gospodarczej a przychodem ze sprzedaży nieruchomości, co jest częstym problemem podatników.

“Czy sprzedaż działki, której nigdy nie używałeś w firmie, to podatek od działalności gospodarczej?”

Asystent AI dla prawników

Twój asystent do analizy prawnej.

Zadaj pytanie prawne, zleć analizę orzecznictwa i przepisów, lub poproś o projekt pisma — AI przeszuka polskie orzecznictwo i aktualne akty prawne.

  • Analiza orzecznictwa i przepisów
  • Drafting pism i dokumentów
  • Odpowiedzi na pytania prawne
  • Pogłębiona analiza z doktryny
Wypróbuj Asystenta AI za darmo

Powiązane przepisy

Powiązane tematy

Pełny tekst orzeczenia

Oryginalna treść postanowienia (niezmieniona). Otwiera się jako osobna strona.

Przeczytaj pełny tekst