III SA/Wa 2202/25Uchylenie interpretacji VAT WSA warszawa
Podsumowanie
Przejdź do pełnego tekstuSprawa dotyczyła wniosku K.K. o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie podatku od towarów i usług. Skarżący nabył nieruchomość mieszkalną, odliczył od niej VAT, a następnie ją wykończył, również odliczając VAT od poniesionych nakładów. Nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Po upływie ponad 2 lat od pierwszego zasiedlenia i ponad 12 miesięcy od końca roku, w którym nieruchomość została oddana do użytkowania, Skarżący sprzedał nieruchomość ze zwolnieniem z VAT. Zapytał, czy musi dokonać korekty odliczonego podatku VAT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Skarżącego za nieprawidłowe, wskazując na 10-letni okres korekty podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację. Sąd uznał, że organ błędnie zastosował przepisy dotyczące korekty VAT, nie uwzględniając zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2022 r., które wyłączyły nieruchomości mieszkalne z amortyzacji. W ocenie Sądu, w przypadku takich nieruchomości, zastosowanie powinny mieć przepisy art. 91 ust. 7b i 7c ustawy o VAT, a korekta powinna być dokonana w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia, pod warunkiem, że od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano nieruchomość do użytkowania, nie upłynęło 12 miesięcy. Sąd stwierdził, że organ nie przedstawił argumentów uzasadniających zastosowanie 10-letniej korekty do nieruchomości wyłączonych z amortyzacji i uchylił interpretację, nakazując organowi ponowne rozpatrzenie wniosku z uwzględnieniem właściwego stanu prawnego.
Przeanalizuj tę sprawę w pełnym kontekście orzecznictwa.
Analiza orzecznictwa · odpowiedzi na pytania · badanie przepisów · drafting pism.
Wartość praktyczna
Siła precedensu: WysokaInterpretacja przepisów dotyczących korekty VAT naliczonego przy sprzedaży nieruchomości mieszkalnych wykorzystywanych w działalności gospodarczej, zwłaszcza po zmianach przepisów o amortyzacji od 2022 r.
Dotyczy specyficznej sytuacji nieruchomości mieszkalnych wyłączonych z amortyzacji i sprzedanych ze zwolnieniem z VAT po upływie określonego terminu.
Zagadnienia prawne (2)
Czy w związku ze sprzedażą nieruchomości mieszkalnej wykorzystywanej w działalności gospodarczej, która została sprzedana ze zwolnieniem z VAT po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia i ponad 12 miesięcy od końca roku oddania do użytkowania, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty odliczonego przy nabyciu tej nieruchomości podatku naliczonego?Ratio decidendi
Odpowiedź sądu
Nie, w przypadku nieruchomości mieszkalnych wyłączonych z amortyzacji, sprzedaż zwolniona z VAT po upływie 12 miesięcy od końca roku oddania do użytkowania nie powoduje obowiązku korekty VAT naliczonego.
Uzasadnienie
Sąd uznał, że do nieruchomości mieszkalnych wyłączonych z amortyzacji stosuje się art. 91 ust. 7b i 7c ustawy o VAT, a korekta VAT naliczonego przy zmianie przeznaczenia (sprzedaż zwolniona) następuje w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana, ale nie jest dokonywana, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano nieruchomość do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy. Organ błędnie zastosował 10-letni okres korekty właściwy dla nieruchomości podlegających amortyzacji.
Czy w związku ze sprzedażą nieruchomości mieszkalnej wykorzystywanej w działalności gospodarczej, podatnik jest obowiązany do dokonania korekty podatku odliczonego od towarów i usług zakupionych w związku z wykończeniem tej nieruchomości, które nie podwyższyły wartości początkowej środka trwałego?Ratio decidendi
Odpowiedź sądu
Nie, podobnie jak w przypadku nabycia nieruchomości, korekta VAT naliczonego od wydatków na wykończenie niepodwyższających wartości początkowej nieruchomości mieszkalnej wyłączonej z amortyzacji, sprzedanej ze zwolnieniem z VAT po upływie 12 miesięcy od końca roku oddania do użytkowania, nie jest wymagana.
Uzasadnienie
Sąd wskazał, że organ nie odniósł się do tej kwestii w sposób prawidłowy, a argumentacja organu była oderwana od stanu faktycznego i prawnego. Zastosowanie przepisów art. 91 ust. 7b i 7c ustawy o VAT, analogicznie jak w przypadku samej nieruchomości, prowadzi do wniosku o braku obowiązku korekty.
Rozstrzygnięcie
Przepisy (14)
Główne
Ppsa art. 145 § par 1 pkt 1 lit.a
Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Ppsa art. 146 § par 1
Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Pomocnicze
Uptu art. 91 § ust. 1,2,3,4
Ustawa o podatku od towarów i usług
Uptu art. 91 § ust. 7
Ustawa o podatku od towarów i usług
Uptu art. 91 § ust. 7c
Ustawa o podatku od towarów i usług
Uptu art. 91 § ust. 7a i ust. 7b
Ustawa o podatku od towarów i usług
Uptu art. 43 § ust. 1 pkt 10
Ustawa o podatku od towarów i usług
Updof art. 22c § pkt 2
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych
Updop art. 16c § pkt 2a
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
Ppsa art. 200
Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Ppsa art. 205 § par 2 i 4
Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Ppsa art. 209
Ustawa Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Op art. 13 § § 2a
Ustawa Ordynacja podatkowa
Op art. 14b § § 1
Ustawa Ordynacja podatkowa
Argumenty
Skuteczne argumenty
Nieruchomości mieszkalne wyłączone z amortyzacji podlegają przepisom art. 91 ust. 7b i 7c ustawy o VAT, a nie art. 91 ust. 7a. • Korekta VAT naliczonego od nieruchomości mieszkalnej sprzedanej ze zwolnieniem z VAT po upływie 12 miesięcy od końca roku oddania do użytkowania nie jest wymagana. • Organ błędnie zastosował 10-letni okres korekty, ignorując zmiany w przepisach o podatku dochodowym od 2022 r.
Godne uwagi sformułowania
organ podważa stanowisko Strony podając argumenty, które w ogóle nie przystają do okoliczności faktycznych i prawnych tej sprawy • organ wydaje się nie dostrzegać, że zgodnie z treścią art. 91 ust. 7a i ust. 7b Uptu, kwestia czy dany towar podlega amortyzacji ma zasadnicze znaczenie • zaskarżona interpretacja w zasadzie a priori zakłada, iż nieruchomości mieszkalne podlegają 10-letniej korekcie podatku naliczonego, bez wnikliwej analizy właściwego dla tej sprawy stanu prawnego
Skład orzekający
Piotr Dębkowski
przewodniczący sprawozdawca
Hanna Filipczyk
członek
Tomasz Grzybowski
członek
Informacje dodatkowe
Wartość precedensowa
Siła: Wysoka
Powoływalne dla: "Interpretacja przepisów dotyczących korekty VAT naliczonego przy sprzedaży nieruchomości mieszkalnych wykorzystywanych w działalności gospodarczej, zwłaszcza po zmianach przepisów o amortyzacji od 2022 r."
Ograniczenia: Dotyczy specyficznej sytuacji nieruchomości mieszkalnych wyłączonych z amortyzacji i sprzedanych ze zwolnieniem z VAT po upływie określonego terminu.
Wartość merytoryczna
Ocena: 7/10
Sprawa dotyczy powszechnego problemu podatników wykorzystujących nieruchomości mieszkalne w działalności gospodarczej i sprzedających je ze zwolnieniem z VAT. Wyjaśnia kluczowe różnice w przepisach dotyczących korekty VAT w zależności od tego, czy nieruchomość podlega amortyzacji, co jest istotne po zmianach prawnych.
“Koniec z 10-letnią korektą VAT przy sprzedaży mieszkania firmowego? Sąd wyjaśnia kluczowe przepisy.”
Sektor
nieruchomości
Twój asystent do analizy prawnej.
Zadaj pytanie prawne, zleć analizę orzecznictwa i przepisów, lub poproś o projekt pisma — AI przeszuka polskie orzecznictwo i aktualne akty prawne.
- Analiza orzecznictwa i przepisów
- Drafting pism i dokumentów
- Odpowiedzi na pytania prawne
- Pogłębiona analiza z doktryny
Powiązane przepisy
Powiązane tematy
Pełny tekst orzeczenia
Oryginalna treść postanowienia (niezmieniona). Otwiera się jako osobna strona.