Orzeczenie · 2026-07-29

I SA/Ke 206/26Odszkodowanie ac gap przychodem działalność gospodarczą

Sąd
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach
Miejsce
Kielce
Data
2026-07-29
NSAPodatkoweŚredniawsa
podatek dochodowyPITdziałalność gospodarczaśrodek trwałyszkoda całkowitaodszkodowanieubezpieczenie ACubezpieczenie GAPprzychódinterpretacja podatkowa

Sprawa dotyczyła interpretacji indywidualnej w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawczyni prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą poniosła szkodę całkowitą w samochodzie osobowym, który stanowił środek trwały i był amortyzowany. Otrzymała odszkodowanie z ubezpieczenia AC oraz GAP. Wnioskodawczyni pytała, czy otrzymane odszkodowania stanowią przychód z działalności gospodarczej. Jej zdaniem nie, ponieważ miały one charakter kompensacyjny, stanowiły jedynie ekwiwalent utraconego środka trwałego i nie skutkowały realnym zwiększeniem aktywów netto. Organ interpretacyjny uznał stanowisko wnioskodawczyni za nieprawidłowe, wskazując na art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o PIT, zgodnie z którym wszystkie otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku przedsiębiorstwa są opodatkowane. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę podatniczki. Sąd uznał, że przepis art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o PIT jest jednoznaczny i nie wymaga badania ekonomicznego charakteru odszkodowania. Podkreślono, że samochód był środkiem trwałym związanym z działalnością gospodarczą, a otrzymane odszkodowanie dotyczyło szkody w tym składniku majątku, co zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, kwalifikuje je jako przychód z działalności gospodarczej.

Asystent · analiza prawna

Przeanalizuj tę sprawę w pełnym kontekście orzecznictwa.

Analiza orzecznictwa · odpowiedzi na pytania · badanie przepisów · drafting pism.

Wypróbuj Asystenta

Wartość praktyczna

Siła precedensu: Średnia
Do czego można powołać

Potwierdzenie, że odszkodowanie z AC/GAP za szkodę całkowitą środka trwałego w działalności gospodarczej jest przychodem podatkowym, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o PIT.

Ograniczenia stosowania

Orzeczenie dotyczy konkretnego stanu faktycznego i interpretacji przepisów ustawy o PIT. Może być mniej wiarygodne w sprawach, gdzie charakter odszkodowania jest bardziej złożony lub gdy pojawią się nowe interpretacje przepisów.

Zagadnienia prawne (1)

Czy odszkodowanie z ubezpieczenia AC i GAP, wypłacone w związku ze szkodą całkowitą środka trwałego wykorzystywanego w działalności gospodarczej, stanowi przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?Ratio decidendi

Odpowiedź sądu

Tak, stanowi przychód z działalności gospodarczej.

Uzasadnienie

Sąd uznał, że art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o PIT jest jednoznaczny i nie wymaga badania ekonomicznego charakteru odszkodowania. Skoro samochód był środkiem trwałym związanym z działalnością gospodarczą, a odszkodowanie dotyczyło szkody w tym składniku majątku, kwalifikuje się ono jako przychód z działalności.

Rozstrzygnięcie

Decyzja
Oddalono skargę
Oddalono skargę na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Przepisy (11)

Główne

u.p.d.o.f. art. 14 § 2

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności.

u.p.d.o.f. art. 14 § 2

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

Otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku przedsiębiorstwa, niezależnie od podstawy ich otrzymania, są opodatkowane podatkiem dochodowym.

Pomocnicze

o.p. art. 14c § 1-2

Ordynacja podatkowa

o.p. art. 169 § 1

Ordynacja podatkowa

o.p. art. 14h

Ordynacja podatkowa

u.p.d.o.f. art. 14 § 1

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

u.p.d.o.f. art. 10 § 1

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych

p.p.s.a. art. 151

Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Prawo o ustroju sądów administracyjnych art. 1 § 1-2

p.p.s.a. art. 3 § 2

Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

p.p.s.a. art. 57a

Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Argumenty

Odrzucone argumenty

Odszkodowanie AC i GAP ma charakter restytucyjny i nie stanowi przysporzenia majątkowego. • Opodatkowanie odszkodowania prowadzi do podwójnego opodatkowania wartości już raz opodatkowanej. • Organ naruszył przepisy postępowania poprzez nienależyte uzasadnienie interpretacji i brak odniesienia się do kluczowych argumentów skarżącej.

Godne uwagi sformułowania

nieprawidłowe jest stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny skutków podatkowych • nie stanowiły one: rekompensaty za utracone korzyści, odszkodowania za przestój w działalności, zapłaty za niewykonane usługi lub inne świadczenia • Środki z polis stanowią jedynie ekwiwalent utraconego składnika majątku. • następuje jedynie zamiana aktywów z formy rzeczowej (pojazd) na formę pieniężną, co z punktu widzenia ekonomicznego jest zdarzeniem neutralnym. • wszystkie otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku przedsiębiorstwa, niezależnie od podstawy ich otrzymania, są opodatkowane podatkiem dochodowym. • nie jest zobowiązany do badania charakteru ekonomicznego wypłaconego odszkodowania. • Treść art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o PIT jest więc w takiej sytuacji jednoznaczna. • Przepis ten nie wprowadza przy tym obowiązku badania charakteru ekonomicznego wypłaconego odszkodowania.

Skład orzekający

Artur Adamiec

przewodniczący sprawozdawca

Magdalena Chraniuk-Stępniak

sędzia

Magdalena Stępniak

asesor

Informacje dodatkowe

Wartość precedensowa

Siła: Średnia

Powoływalne dla: "Potwierdzenie, że odszkodowanie z AC/GAP za szkodę całkowitą środka trwałego w działalności gospodarczej jest przychodem podatkowym, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o PIT."

Ograniczenia: Orzeczenie dotyczy konkretnego stanu faktycznego i interpretacji przepisów ustawy o PIT. Może być mniej wiarygodne w sprawach, gdzie charakter odszkodowania jest bardziej złożony lub gdy pojawią się nowe interpretacje przepisów.

Wartość merytoryczna

Ocena: 6/10

Sprawa dotyczy powszechnego problemu przedsiębiorców – opodatkowania odszkodowań za szkody w majątku firmowym. Interpretacja sądu jest jasna, ale może być zaskakująca dla tych, którzy uważają odszkodowanie za neutralne ekonomicznie.

“Czy odszkodowanie z AC i GAP za zniszczony firmowy samochód to Twój przychód? WSA rozwiewa wątpliwości.”

Asystent AI dla prawników

Twój asystent do analizy prawnej.

Zadaj pytanie prawne, zleć analizę orzecznictwa i przepisów, lub poproś o projekt pisma — AI przeszuka polskie orzecznictwo i aktualne akty prawne.

  • Analiza orzecznictwa i przepisów
  • Drafting pism i dokumentów
  • Odpowiedzi na pytania prawne
  • Pogłębiona analiza z doktryny
Wypróbuj Asystenta AI za darmo

Powiązane przepisy

Powiązane tematy

Pełny tekst orzeczenia

Oryginalna treść postanowienia (niezmieniona). Otwiera się jako osobna strona.

Przeczytaj pełny tekst